عقرب 27, 1401 11:20 Asia/Kabul
  • واکنش چین به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام
    واکنش چین به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

معاون نماینده چین در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام این شورا را ضد ایران محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، «وانگ چانگ» معاون نماینده چین در شورای حکام آژانس اتمی مستقر در شهر «وین»، ضمن مخالفت با تصویب قطعنامه‌ در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضد تهران گفت: اعمال فشار بر ایران کمکی به حل مساله هسته‌ای این کشور نمی‌کند و تنها نتیجه معکوس خواهد داشت.

این مقام چینی گفت: «مسائل پادمانی باقیمانده ایران اساسا موضوعات دوجانبه بین دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است و باید از طریق گفت‌‌گو و رایزنی بین دو طرف حل و فصل شود».

وانگ چانگ افزود: «چین به شدت با فشار کشورهای ذیربط برای ایجاد تقابل و سیاسی کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ویژه زمانی که ایران در حال تقویت همکاری با آژانس است، مخالف است».

نماینده چین همچنین یادآور شد که مذاکرات احیای برجام  در مرحله حساسی قرار دارد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، دیروز پنجشنبه به‌ رغم مخالفت چین و روسیه به تصویب شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی رسید.

این سومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. سه کشور اروپایی عضو برجام با حمایت آمریکا در 19 ژوئن 2020 و 8 ژوئن 2022 هم قطعنامه مشابهی را پیشنهاد و تصویب کردند.

جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در زمینه پیشنهاد صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده دانسته و هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

تصویب قطعنامه ضد ایرانی با دستاویزی تکراری در سازمان ملل

کنعانی: صدور قطعنامه در آژانس کمکی به حل و فصل مسائل پادمانی نمی‌کند

کلیدواژه