قوس 18, 1395 15:04 Asia/Kabul
  • انتقاد شدید وزیر دفاع آمریکا از پاکستان

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا،پاکستان را به حمایت از تروریسم و پناه دادن به آنها برای انجام حملات ضد هند متهم کرد.

وی افزود، پاکستان برای متوقف کردن حمایت از تروریستها که هند وافغانستان و همچنین نظامیان آمریکایی در افغانستان را مورد هدف قرار می دهند نیازمند یک تغییر تاریخی است. این اظهارات  وزیر دفاع آمریکا در حالی است که دوره حاکمیت دموکرات ها در کاخ سفید به اتمام رسیده و از ژانویه آینده تیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب این کشور در آن مستقر خواهند شد.

انتقاد از سیاست پاکستان در قبال تروریسم در منطقه،یکی از اصول ثابت در روابط واشنگتن و اسلام آباد از بیش از ده سال گذشته تاکنون بوده است. از نطر آمریکا،سیاست دو گانه و مبهم پاکستان در مواجهه با تروریسم علاوه بر آنکه موجب گسترش ناامنی در این کشور شده،منافع آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله هند و افغانستان را هم به مخاطره انداخته است.

انتقاد  از سیاست پاکستان در مبارزه با تروریسم که از سوی مقام های هند و افغانستان نیز بارها مطرح شده ؛ موجب کاهش کمک های مالی و نظامی کاخ سفید به این کشور شد . مخالفت کنگره آمریکا با فروش جنگنده اف 16 به پاکستان در ژوئن گذشته از جمله  اقدامات تنبیهی واشنگتن علیه این کشور در اعتراض به نوع برخورد اسلام آباد با مسئله افراط گرایی در منطقه بوده است.

امریکا در شرایطی پاکستان را به حمایت از تروریسم و گسترش آن در منطقه  متهم می کند که از نظر بسیاری از محافل مطالعاتی و رسانه ای در منطقه و جهان،سیاست دو گانه آمریکا و استفاده ابزاری این کشور از تروریسم موجب رشد گروه های افراطی در مناطق مختلف جهان از جمله در جنوب و غرب آسیا شده است.

نمونه بارز سیاست های مخرب آمریکا در برخورد دوگانه با تروریسم را می توان در عراق و افغانستان مشاهده کرد. دولت آمریکا،در عراق بدون توجه به نقش دولت قانونی این کشور و به بهانه مبارزه با تروریسم،سبب گسترش درگیری و جنگ در این کشور شده است.در سوریه هم آمریکا و برخی متحدان غربی و عربی آن در پوشش دروغین حمایت از مردم سوریه و با هدف سرنگونی دولت رسمی و قانونی این کشور ،از تروریست ها حمایت می کنند که همین توطئه خطرناک از سال 2011 تاکنون،شرایط را برای مردم سوریه بشدت بحرانی کرده است. بنابراین،دولت آمریکا قبل از آنکه به نقش پاکستان در گسترش تروریسم بپردازد و این کشور را به حمایت از افراط گراها برای هدف قراردادن هند متهم کند،باید در خصوص علت حمایت از گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش در عراق و سوریه که نفوذ آنها به پاکستان،افغانستان و هند هم رسیده است به افکار عمومی پاسخ دهد.

 وزیر دفاع آمریکا در شرایط اتهام حمایت پاکستان از تروریسم را تکرار کرده، که مقام های پاکستان امید دارند  بتواند در دوره ترامپ مناسبات تازه ای را با آمریکا تعریف کند که در آن محدودیت های اعمالی بر پاکستان به خصوص در ارائه کمک های مالی و نظامی و کمرنگ شدن جایگاه این کشور در سیاست منطقه ای آمریکا،برداشته شود.

کلیدواژه