جدی 05, 1401 09:35 Asia/Kabul
  • روسیه: بر اساس پیش‌شرط‌های اوکراین مذاکره نمی‌کنیم
    روسیه: بر اساس پیش‌شرط‌های اوکراین مذاکره نمی‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو گزینه راه‌حل سیاسی برای حل درگیری‌های اوکراین را رد نمی‌کند اما بر اساس پیش‌شرط‌های کی‌یف مذاکره نمی‌کند.

به گزارش رادیو دری، میخاییل گلاوزین معاون وزیر خارجه روسیه  گفت: ضعف تصمیم‌گیری و اقدامات رژیم فعلی کی‌یف که سیاستمدارانش به بی‌دقتی و ناتوانی در مذاکره و روس‌هراسی معروف هستند، آشکار است.

گلاوزین افزود: اگر چه روسیه گزینه مذاکره و راه‌حل سیاسی برای حل مناقشه را رد نمی‌کند اما ما قصد نداریم بر اساس پیش‌شرط‌هایی که مقام‌های کی‌یف مطرح می‌کنند، مذاکره کنیم.

این دیپلمات ارشد روس تاکید کرد: حالا همه چیز فقط به آمادگی کی‌یف و اربابان غربی‌اش برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک بستگی دارد.

گلاوزین با اشاره به «ابتکار صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت: پیشنهاد وی برای عقب‌نشینی نیروهای روسی از قلمرو اوکراین در کریسمس، بیهوده است.

هفته گذشته رسانه های آمریکایی از طرح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی برای صلح خبر داده بودند که قرار است اواخر فوریه ارائه و در سالگرد شروع جنگ اوکراین رونمایی شود.

در همین حال، دمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه درباره وقوع «جنگ جهانی سوم و فاجعه هسته‌ای» هشدار داد و گفت که زرادخانه هسته‌ای و ضوابط استفاده از آنها مانع از آغاز جنگ غرب علیه روسیه شد. 

مدودف تاکید کرد ، اگر روسیه تضمین‌های امنیتی مورد نظرش را دریافت نکند «دنیا به آستانه جنگ جهانی سوم و فاجعه هسته‌ای کشیده می‌شود. ما هر کاری می‌کنیم که از این وضعیت جلوگیری کنیم.»

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها هشدار داد، اگر تهدیدی علیه تمامیت ارضی این کشور ایجاد شود سیاست تسلیحات هسته‌ای روسیه ایجاد می‌کند که از این سلاح‌ها استفاده شود.

تاکید پوتین بر تمایل روسیه برای مذاکره درباره جنگ اوکراین

کلیدواژه