جدی 12, 1401 08:49 Asia/Kabul
  • اعلام ساختار جدید گروه تحریک طالبان پاکستان
    اعلام ساختار جدید گروه تحریک طالبان پاکستان

گروه غیر قانونی تحریک طالبان پاکستان، ساختار جدید خود را اعلام کرد.

گروه تحریک طالبان پاکستان از جمله گروه های مهم مخالف مسلحی است که با دولت اسلام آباد در ستیز است. دولت پاکستان عناصر این گروه در بخش های شمالی و شمال غرب این کشور را عامل اصلی اقدامات تروریستی ضد نیروهای امنیتی می داند.

به نوشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت،این ساختار که در آن وزارتخانه‌ها، ارگان‌های قضایی، واحدهای نظامی و اطلاعاتی وجود دارد، شباهت زیادی به ساختار حکومت  طالبان افغانستان دارد و حتی برخی اسم‌ها با هم مشابه‌اند.

منطقه مورد نظر تحریک طالبان پاکستان برای فعالیت بر اساس این ساختار، ایالت خیبرپختونخوای پاکستان است.

ترکیب این ساختار متشکل از وزارتخانه های دفاع، داخله (کشور)، اطلاعات، آموزش و پرورش، اقتصاد، ساخت و ساز، وزارت امور سیاسی، قوه قضاییه، مرجع صادرکننده فتوا، دو کمیسیون نظامی، دو اردوگاه عملیاتی نظامی، یک واحد ویژه انتحاری و ریاست عمومی اطلاعات (استخبارات) است.

بر اساس این ساختار، « نورولی محسود» ، رهبر تحریک طالبان پاکستان، ریاست اداره اطلاعات را به عهده دارد و مفتی مزاحم، فردی که در فهرست تروریست‌های وزارت خارجه  آمریکا قرار دارد، به‌عنوان وزیر دفاع معرفی شده است.

رونمایی تحریک طالبان پاکستان از این ساختار جدید، نشان می‌دهد که این گروه طی یک سال و چهار ماه گذشته، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، نه تنها جرات بیشتری یافته‌اند، بلکه زمینه فعالیت، تقویت نیروها و دسترسی به تجهیزات بیشتر و بهتر جنگی نیز برای آن‌ها فراهم شده است.

در  یک سال گذشته، قدرت گرفتن تحریک طالبان پاکستان، چالش بزرگی سر راه امنیت پاکستان قرار داده است، تا حدی که دولت پاکستان در تابستان سال ۲۰۲۲ حاضر شد با میانجی طالبان افغانستان با این گروه مذاکره کند، اما تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس را که در نتیجه این مذاکره بوجود آمده بود، لغو کرد و حملاتشان به مواضع دولت پاکستان را افزایش دادند.

لازم به ذکر است مقامات پاکستانی خواسته‌های گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان از جمله لغو الحاق مناطق قبایلی به ایالت خیبرپختونخوا، عقب نشینی نیرو‌های ارتش پاکستان از مرز با افغانستان و عفو زندانیان تحریک طالبان را برخلاف قانون اساسی این کشور می‌دانند و با آن مخالفت کرده اند موضوعی که منجر به بن بست در مذاکرات بین طرفین  شده است.

تحریک طالبان پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، به هیچ عنوان از خواسته‌های خود بویژه لزوم لغو الحاق مناطق قبایلی و هم‌مرز با افغانستان به ایالت خیبرپختونخوا توسط دولت پاکستان عقب نشینی نمی کند .

تاکید وزیر کشور پاکستان بر حمله به مواضع « تحریک طالبان » در خاک افغانستان

کلیدواژه