جدی 16, 1401 11:51 Asia/Kabul
  • اوکراین پیشنهاد آتش بس موقت را نپذیرفت
    اوکراین پیشنهاد آتش بس موقت را نپذیرفت

دولت اوکراین، پیشنهاد روسیه را برای آتش بس ۳۶ ساعته به مناسبت جشن کریسمس رد کرد.

به گزارش رادیو دری؛ «میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس جمهوری اوکراین در توییتی با رد پیشنهاد پوتین برای آتش بس اظهار کرد: تنها در صورتی آتش بس برقرار می شود که روسیه نیروهایش را از مناطق اشغالی عقب بکشد.

مشاور زلنسکی همچنین اعلام آتش بس از سوی روسیه را یک «ژست تبلیغاتی» و یک «ترفند بی‌اهمیت» روسیه برای اعمال فشار بر اوکراین با تظاهر به «انسان‌گرایی» خواند و افزود:  روسیه در تلاش است تا برای تجدید سازمان و ایجاد استحکامات خود، زمان بیشتری بخرد.

پودولیاک همچنین بیانیه کلیسای ارتدوکس روسیه را در مورد  آتش بس کریسمس  یک کار تبلیغاتی خواند و این کلیسا را متهم کرد که مبلغ جنگ است و به قتل دسته جمعی اوکراینی‌ها و نظامی کردن روسیه دامن زده است.

پیش از این ولادیمیر پوتین دستور داده بود تا از ظهر ششم ژانویه این آتش‌بس اجرا شود تا مسیحیان ارتدوکس در روسیه و اوکراین بتوانند کریسمس را در ۶ و ۷ ژانویه جشن بگیرند.

این پیشنهاد پوتین واکنش‌های منفی زیادی را در میان متحدان اوکراین در پی داشته است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز  روز پنجشنبه ادعا کرد که پوتین با ارائه پیشنهاد آتش بس در اوکراین به دنبال فضا برای تنفس است.

 ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به پیشنهاد آتش بس موقت ولادیمیر پوتین، آن را ریاکارانه خواند و گفت که واشنگتن اعتماد چندانی به این پیشنهاد ندارد و روس ها از هر فرصتی برای اعلام آتش بس بهره می گیرند تا قوای خود را تقویت کنند.

جیمز کلورلی وزیر امورخارجه بریتانیا و شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز ه پیشنهاد پوتین برای آتش بس موقت با دیده تردید نگریستند.

در همین حال روسیه و اوکراین بامداد روز پنجشنبه تاکید کردند که هیچ مذاکره‌ای میان آنها به این زودی‌ها انجام نخواهد شد.

بر این اساس، دو کشور عملاً پیشنهاد میانجی‌گری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه را که جداگانه با پوتین و ولودیمیر زلنسکی صحبت کرده بود، رد کردند.

روسیه در اوکراین آتش بس موقت اعلام کرد

درخواست فیفا برای آتش‌بس یک‌ماهه در جنگ اوکراین

کلیدواژه