دلو 12, 1401 17:28 Asia/Kabul
  • پاپ فرانسیس در کنگو از کشورهای ثروتمند خواست دست از سر آفریقا بردارند
    پاپ فرانسیس در کنگو از کشورهای ثروتمند خواست دست از سر آفریقا بردارند

پاپ فرانسیس در سفر به جمهوری دموکراتیک کنگو، از کشورهای ثروتمند خواست دست از سر آفریقا بردارند. "بهره‌برداری و استثمار افتضاح" در آن کشور را محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان "زهر طمع" را که محرک درگیری‌ها در آفریقا است محکوم کرد و گفت: «کشورهای ثروتمند باید متوجه شوند که انسان‌ها باارزش‌تر از منابع معدنی هستند.»

پاپ فرانسیس در ادامه خطاب به کشورهای ثروتمند گفت: «دست از سر جمهوری دموکراتیک کنگو بردارید! دست از سر آفریقا بردارید! خفه کردن این کشور را متوقف کنید. این کشور معدن نیست که از آن استخراج کنید و یا سرزمینی نیست که بخواهید آن را غارت کنید.»

پاپ "بهره‌برداری و استثمار افتضاح" در کنگو را محکوم کرد.

در همین حال فلیکس شیسکدی Felix Tshisekedi رئیس‌جمهوری کنگو نیز گفت: «علاوه بر شبه‌نظامیان مسلح، قدرت‌های خارجی نیز به منابع معدنی در خاک ما چشم طمع دارند و با کمک مستقیم و بزدلانه همسایه ما روآندا جنایات وحشتناکی را مرتکب می‌شوند.»

این در حالی است که رواندا اتهام‌های کنگو را رد می کند.

آفریقا در شرایط کنونی با توجه به توانمندی های انسانی و طبیعی و دارا بودن ذخایر سرشار انرژی و معدنی به تدریج در حال افزایش نقش خود در در معادلات جهانی است و توجه غرب و اقتصادهای نوظهور بیش از پیش به آن جلب شده است.

این امر رقابت غربی ها و اقتصادهای نوظهور را برای افزایش حضور و نفوذ در آفریقا تشدید کرده است.

درخواست پاپ فرانسیس برای پایان «کابوس هسته‌ای» در جهان

کلیدواژه