حوت 02, 1401 16:41 Asia/Kabul
  • پوتین: غرب عامل جنگ اوکراین است
    پوتین: غرب عامل جنگ اوکراین است

رئیس جمهوری روسیه در نطق تلویزیونی در آستانه اولین سالگرد جنگ اوکراین گفت: کشورهای غربی عامل اصلی آغاز جنگ در اوکراین هستند.

به گزارش رادیو دری، رئیس‌ جمهوری روسیه در حضور مقام‌های ارشد این کشور با محکوم کردن مواضع کشورهای غربی در قبال اوکراین و روسیه و اشاره به مداخلات غرب در امور اوکراین اعلام کرد که کشورهای غربی حتی قبل از آغاز جنگ در اوکراین در حال ارسال سامانه پدافندی به این کشور بودند.

ولادیمیر پوتین درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین افزود: این عملیات نظامی به منظور حفاظت از منافع روسیه انجام شده است.

وی کشورهای غربی را به ریاکاری متهم و اظهار کرد: مسکو آماده گفت‌وگو با غرب حتی قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین بوده، اما با ریاکاری و بی‌تفاوتی غربی ها روبرو شده است. 

رئیس‌ جمهوری روسیه، هدف سیاست ضدروسی غرب را آغاز جنگ در اروپا و حذف رقبا دانست و گفت: غرب تاکنون 150 میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین به بهانه جنگ در این کشور ارسال کرده است.

پوتین به تداوم استقرار پایگاه‌های نظامی غرب در مناطق همجوار روسیه اشاره کرد و افزود: متحدان غربی رژیم کی‌یف در حال سوق دادن اوکراین به سمت عضویت در ناتو بوده‌ند.

نطق تلویزیونی رئیس‌ جمهوری روسیه در شرایطی انجام شده است که همزمان با درخواست‌ های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها و در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، ولادیمیر پوتین 24 فوریه 2022 در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، دستور حمله نظامی در منطقه دونباس را صادر کرد.

بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ و سامانه‌های موشکی روسیه، مواضع نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.

جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی‌ اش دوازدهمین ماه خود را می گذراند و ارسال تسلیحات کشورهای غربی برای اوکراین همچنان ادامه دارد.

روسیه بارها گفته است که ارسال تسلیحات غربی به اوکراین تنها باعث طولانی شدن مناقشه در این کشور می‌ شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

دبیرکل ناتو: همه نیازهای تسلیحاتی اوکراین را تامین کنید

جنگ اوکراین، یک جنگ جهانی است

هشدار گوترش درباره تبدیل جنگ اوکراین به جنگ جهانی

کلیدواژه