حوت 03, 1401 09:05 Asia/Kabul
  • بایدن: برداشت پوتین از جنگ اوکراین اشتباه بود
    بایدن: برداشت پوتین از جنگ اوکراین اشتباه بود

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سالگرد یک سالگی جنگ اوکراین، گفت: برداشت ولادیمیر پویتن، رئیس جمهوری روسیه از سقوط زودهنگام اوکراین اشتباه بود.

به گزارش رادیو دری، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در سخنانی در ورشوی لهستان افزود: زمانی که پوتین تانک‌ها ی خود را به اوکراین فرستاد می پنداشت پیروز می شود؛ اما اشتباه کرد.

وی با بیان اینکه روسیه در اوکراین پیروز نخواهد شد، گفت که مسکو بهای سنگینی برای جنگ علیه اوکراین خواهد پرداخت و ما و متحدانمان به ارائه تسلیحات به اوکراین ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اشاره کرد که دولت او در این هفته «تحریم‌های بیشتری» را علیه شهروندان روسیه  اعلام خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم حوت ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ حوت ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم حوت سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است.

دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

بایدن به صورت غیرمنتظره به اوکراین سفر کرد

کلیدواژه