حوت 07, 1401 17:48 Asia/Kabul
  • پوتین: آمریکا صلاحیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ ای روسیه را ندارد
    پوتین: آمریکا صلاحیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ ای روسیه را ندارد

رییس جمهوری روسیه گفت: نمی توانم تصور کرد همچنانکه واشنگتن از کی یف حمایت می کند، ارتش آمریکا تاسیسات هسته ای مسکو را بازرسی کند.

آمریکا و کشورهای غربی از آغاز جنگ روسیه با اوکراین تاکنون بیش از 120 میلیارد دلار کمک نظامی و تسلیحاتی به کی یف ارسال کرده اند، همچنین این کشورها تحریم های علیه روسیه را تشدید کرده و حتی بسیاری از دارایی های روسیه در این کشور ها توقیف کرده اند تا به بهانه بازسازی اوکراین تحویل این کشور شوند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز یکشنبه در گفت و گو با شبکه روسیه-۱ با اشاره به توان هسته ای کشورهای بریتانیا و فرانسه به عنوان دو کشور عضو ناتو، گفت: روسیه باید به گفتگو درباره مساله توان هسته‌ای این دو کشور بازگردد زیرا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با مواضع و رفتار خود نشان داده به جای شاخه سیاسی، یک شاخه نظامی است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز هفته گذشته گفته بود: ما نمی‌توانیم سیاست‌ها و تصمیماتی را که لندن و پاریس اتخاذ می‌کنند، نادیده بگیریم زیرا آنها دیگر به عنوان عواملی غیرمرتبط با مذاکرات روسیه و آمریکا درباره کنترل تسلیحات هسته ای محسوب نمی‌شوند.

این دیپلمات روس اظهار داشت: در برنامه‌ریزی نظامی، از دیدگاه روسیه که نیاز به تضمین امنیت خود دارد، نادیده گرفتن توانمندی های بریتانیا و فرانسه غیرممکن است، بنابراین آنها اکنون در کنار قابلیت‌های آمریکا، به عنوان یک نیروی واحد علیه روسیه در نظر گرفته می شوند.

پوتین در سخنرانی خود به مناسبت اولین سالگرد جنگ اوکراین نیز اعلام کرده بود: روسیه از پیمان استارت جدید خارج نمی شود، ولی مشارکت آن را به حالت تعلیق درمی آورد.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دیمیتری مدودف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ، پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

 

کلیدواژه