حمل 30, 1402 12:40 Asia/Kabul

خبرها از تجدید نبرد بین نیروهای ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» در شهر خارطوم حکایت دارند.

شبکه تلویزیونی الجزیره صبح امروز چهارشنبه در خبری فوری اعلام کرد: درگیری ها بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در شهر خارطوم پایتخت سودان از سر گرفته شده است.

بنا بر گزارش این شبکه، نبردهای شدیدی هم اکنون بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم در جریان است.

اخبار همچنین از شنیده شدن صدای انفجار نزدیک فرودگاه بین المللی خرطوم حکایت دارند.

پیش از این ارتش سودان، نیروهای واکنش سریع را به نقض آتش بس 24 ساعته بشردوستانه که از ساعت 18 روز سه شنبه با میانجیگری بین المللی برقرار شد، متهم کرده بود.

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد، 39 بیمارستان در خارطوم و استان های همجوار مناطق درگیری قادر به خدمت رسانی نیستند و 9 بیمارستان از این تعداد نیز هدف گلوله باران قرار گرفته است.

به گفته این اتحادیه، 16 بیمارستان نیز مجبور به تخلیه شده اند.

این نهاد همچنین، شمار کشته های غیر نظامی در جریان درگیری ها را 144 نفر و شمار زخمی های نظامی و غیرنظامی را یک هزار و 409 نفر اعلام کرده است.

اما «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، تعداد کشته‌ها به 270 نفر و زخمی‌ها به دو هزار و 600 نفر رسیده است.

وزارت بهداشت سودان بر توقف درگیری‌ها و تیراندازی‌ها که بخش‌های بهداشتی در خارطوم را شامل شده، تاکید و اعلام کرد، بخش بهداشت و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با فروپاشی کامل روبه‌رو هستند و با ادامه جنگ وضعیت بدتر هم خواهد شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این وضعیت اسفناک به دلیل نابودی مستقیم بیمارستان‌ها، سختی رسیدن کادر پزشکی و پزشکان به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، موانع در انجام وظایف آمبولانس‌ها و امدادرسانی آنها و کمبود سوخت و برق در بیمارستان‌ها و نیز افزایش حملات به بیمارستان‌ها و افزایش نیاز به داروها و تجهیزات پزشکی از جمله تجهیزات اصلی و کیسه‌های خون است.

در این میان «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایری پیام هایی خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، رئیس اتحادیه آفریقا و دبیر اجرایی سازمان توسعه کشورهای شرق آفریقا «ایگاد» ارسال کرده است.

تبون در این پیامها، اندیشیدن به تلاش مشترک برای حمایت از سودان جهت پشت سر گذاشتن بحران کنونی را خواستار شده است.

طالبان از طرف‌های درگیر در سودان خواست بجای جنگ، گفتگو کنند

کلیدواژه