ثور 08, 1402 14:42 Asia/Kabul
  • روسیه: آمریکا دنبال تقابل جهان با روسیه و چین است
    روسیه: آمریکا دنبال تقابل جهان با روسیه و چین است

وزیر دفاع روسیه با اشاره به اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا کشورها را به تقابل با پکن و مسکو بکشاند؛اعلام کرد، واشنگتن به‌دنبال تغییر نظام روابط بین دولت‌ها است.

به گزارش رادیو دری، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز جمعه در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت،،  این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که تغییرات غیرقابل برگشتی در روند ایجاد یک جهان چندقطبی در حال وقوع است.

وزیر دفاع روسیه ضمن اشاره به تلاش آمریکا برای تغییر نظام روابط بین دولت‌ها از طریق تهدید و ایجاد ائتلاف‌هایی تحت کنترل خود، هشدار داد،  ایالات متحده و متحدانش سعی دارند تا کشورها را به تقابل نظامی با روسیه و چین تحریک کنند.

 شویگو تصریح کرد،هدف واقعی غرب از جنگ در اوکراین، شکست راهبردی روسیه، ایجاد تهدید برای چین و حفظ موقعیت انحصاری خود در جهان است.

وی با بیان اینکه تلاش غرب برای فشار به متحدان روسیه جهت منزوی‌کردن مسکو با شکست مواجه خواهد شد، افزود: «تقویت نقش سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان یکی از ارکان نظام بین‌المللی چند قطبی جدید، مهم است».

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با اشاره به اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ماهیت تهاجمی خود را نشان داده است، گفت، ناتو یک ائتلاف متجاوز و ناقض امنیت روسیه است. 

همکاری و مشارکت  رو به افزایش روسیه و چین همواره با واکنش منفی بلوک غرب به سرکردگی آمریکا مواجه شده است. ایالات متحده که از افزایش مدام قدرت و نفوذ منطقه ای و بین المللی چین و روسیه نگران است تمام تلاش خود را برای ارائه چهره ای تهدید آفرین از این دو قدرت آسیایی و اوراسیایی صورت داده که می توان آن را به طور خلاصه چین هراسی و روسیه هراسی نامید.

 

کلیدواژه