قوس 25, 1395 16:11 Asia/Kabul
  • وحدت اسلامی سدی در برابر هجمه دشمنان اسلام

مصاحبه با آقای وحید مژده؛تحلیلگر مسایل سیاسی

سؤال:جناب آقای مژده!بنظر شما برازنده ترین تعریفی را که میتوان از وحدت اسلامی داشت چیست؟

جواب:وحدت اسلامی تشکلی هست که میتواند برای جهان اسلام همچون سدی مقاوم در برابر چالشهایی که مخالفین و دشمنان اسلام ایجاد کرده اند عمل کند.مخصوصاً در افغانستان در شرایط کنونی که دشمن تمام سعی خود را برای تفرقه افکنی بین مسلمانان میکند به وحدت اسلامی بسیار نیاز داریم.

س:بنظر شما نقش مخرب رسانه های غربی که همواره بر طبل ایحاد تفرقه بین جوامع اسلامی میکوبند چیست؟و مسوولیت مسلمانان و سردمداران کشورهای اسلامی بویژه دولتمردان افغانستان در این خصوص چیست؟

ج:دولتمردان افغانستان هم وابسته به قدرتهای غربی هستند و انتظاری از آنها نمیرود.اما ملت افغانستان باید بیدار باشند و با برگزاری همایشها و سمینارها و با وحدت و یکدلی جلو این دسیسه ها را بگیرند.

س:یکی از مسائلی که باعث نفاق در بین جوامع اسلامی شده مسئله افراطیت بوده است،بنظر شما این افراطیت از کجا سرچشمه گرفته و راهکارهای مبارزه با آن چیست؟

ج:از زمانیکه جنگهای غیرعادلانه از طرف دشمنان اسلام و ابرقدرتها بر جهان اسلام تحمیل شده ما شاهد این گرایشهای انحرافی در بین جوامع اسلامی هستیم ولی شکی نیست که گروههایی در داخل جوامع اسلامی هستند که به افراطیت تمایل دارند.اما نمیتوان گفت که عامل اصلی بروز این نوع گرایش مسلمانان هستند بلکه مسلمانا فقط معلول هستند و علت اصلی همان تجاوزاتی است که از طرف قدرتهای بزرگ بر کشورها تحمیل میشود و در نتیجه یک عده فکر میکنند که راه مقابله با این تجاوزات فقط این است که ما با افراطی ترین وسایل در برابر آنها ایستادگی کنیم و نتجه آن میشود که آنها به جای اینکه بیشترین ضربه را به این دشمنان بزنند به خود ضربه می زنند.

س:بنظر شما نقش علمای جهان اسلام هم شیعه و هم سنی در ایجاد وحدت اسلامی چیست؟

ج:علما در این رابطه نقش اساسی و مهمی دارند و حتی مورد سرزنش و اتهام هم قرار میگیرند که نقش خود را درست انجام نداده اند.بنابراین وظیفه علمای اسلامی اینست که بخصوص نسل جوان را از انحرافها آگاه بسازند و در منبرها ضرورت وحدت اسلامی را به آنها گوشزد نمایند.