ثور 10, 1402 18:27 Asia/Kabul
  • انتقاد سفیر چین در ژاپن از گروه هفت

سفیر چین در توکیو  گروه هفت را ابزاری علیه برخی کشورها توصیف کرد.

وزرای امورخارجه گروه هفت در شهر «کاروایزاوا» جاپان تشکیل جلسه دادند و در بیانیه پایانی این نشست اعلام کردند، در برابر تهدیدهای فزاینده چین و کره شمالی در شمال شرق آسیا خواهند ایستاد. پکن که تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از چین واحد قلمداد می کند، به هر اقدامی در جهت جدایی این جزیره واکنش نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سفیر چین در توکیو امروز یکشنبه با اشاره به رویکرد گروه هفت که ژاپن، آمریکا و پنج کشور دیگر جهان عضو آن هستند گفت، " گروه هفت نماینده  جامعه بین المللی و اجماع اعضای آن به معنای اجماع جهانی نیست."

وو جیانگ‌هائو سفیر چین در توکیو امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اتهامات اخیر گروه هفت علیه پکن گفت، این گروه به ابزار سیاسی برخی اعضا برای دخالت در امور داخلی و سرکوب توسعه و پیشرفت سایر کشورها تبدیل شده است.

گروه هفت در بیانیه اخیر خود چین را به تهدید، اجبار، ارعاب و استفاده از زور متهم کرد و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت دریاهای شرقی و جنوبی چین مدعی شد، هیچ مبنای قانونی برای ادعاهای پکن درباره دریای جنوبی چین وجود ندارد."

وو جیانگ هائو در ادامه سخنان خود تلویحا به دنباله روی های توکیو از واشنگتن اشاره کرد و گفت، ژاپن باید بطور اساسی درک درستی از چین داشته باشد، استقلال راهبردی اتخاذ کند و تغییرات و تحولات در عصر کنونی را درک کند.

دیپلمات چینی در عین حال افزود، پکن همیشه از دوستی خوب  با کشور همسایه ژاپن و همکاری برد-برد بین دو کشور حمایت کرده است و هرگز توکیو را بدخواه تلقی نکرده است، چه رسد به تهدید یا دشمن.

سفیر چین افزود، ژاپن در گزارش سیاسی سالانه خود (موسوم به کتاب آبی)، چین را  «بزرگ‌ترین چالش استراتژیک» خود معرفی کرده است. توکیو در این کتاب، کشورهای خاصی را برای مقابله و مهار چین دنبال و با آن‌ها همکاری کرده است و روند تقویت نظامی خود را سرعت بخشیده است.

وو این رویه جاپان را برای روابط توکیو – پکن مخرب توصیف کرد و افزود، در صورت ادامه این وضع توسعه سالم و پایدار روابط دوجانبه منتفی خواهد بود.

دیپلمات چینی در ادامه به توکیو در خصوص مداخله در امور داخلی چین هشدار داد و گفت، از نظر پکن مسئله تایوان خط قرمزی غیرقابل عبور و هسته اصلی منافع چین قلمداد می شود.

کلیدواژه