ثور 25, 1402 09:01 Asia/Kabul
  • آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه
    آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

براساس شمارش ۹۸.۵ درصد صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، «رجب طیب اردوغان» ۴۹.۳ درصد و «کمال قلیچداراوغلو» ۴۵ درصد آرا را از آن خود کرده اند.

به گزارش رادیو دری، مردم ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.

براساس شمارش ۹۸.۵ درصد صندوق‌های شمارش شده آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، تاکنون «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه ۴۹.۳ درصد، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه ۴۵ درصد و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا ۵.۲ درصد رای به دست آورده‌اند.

در انتخابات پارلمانی، ائتلاف جمهور پیروز انتخابات شد

براساس آرای شمرده شده از ۶۰۰ کرسی پارلمان ترکیه، «ائتلاف جمهور» رجب طیب اردوغان شامل حزب عدالت و توسعه، حزب جنبش ملی‌گرا و حزب رفاه نو (متعلق به پسر نجم‌الدین اربکان) در مجموع ۳۲۲ کرسی را از آن خود کرد.

همچنین «ائتلاف ملت» کمال قلیچداراوغلو به عنوان ائتلاف احزاب اپوزیسیون ۲۱۲ کرسی را کسب کرد. در همین حال ائتلاف کار و آزادی نیز ۶۶ کرسی را به دست آورده است. احزاب کردی، سبز و آینده چپ اقبال عمومی را از دست داده و ۵ کرسی کمتر از انتخابات ۲۰۱۸ به دست آوردند.

در انتخابات روز یکشنبه ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴۷ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و براساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهوری بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳ (۷ خرداد/جوزا ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

آغاز انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

کلیدواژه