جوزا 02, 1402 10:07 Asia/Kabul
  • واکنش روسیه درباره بیانیه پایانی سران گروه ۷
    واکنش روسیه درباره بیانیه پایانی سران گروه ۷

عضو شورای امور بین الملل روسیه اعلام کرد، بیانیه پایانی سران گروه ۷ در هیروشیما ژاپن، نوعی دست درازی غرب به حاکمیت و استقلال کشورها است.

به گزارش رادیو دری، الکساندر کرامارنکو عضو شورای امور بین الملل روسیه روز سه‌شنبه گفت، توصیه سران گروه ۷ مبنی بر توصیه به ایران در زمینه پرهیز از حمایت از روسیه در موضوع اوکراین را خارج از صلاحیت این کشورها دانست و افزود، هرگونه اقدامی برای وادار کردن کشورها به تبعیت از چیزی، باید به تصویب سازمان ملل برسد.

کرامارنکو معتقد است، روسیه در مناقشه جاری با غرب برای حاکمیت و استقلال خود مبارزه نمی‌کند بلکه برای رهایی تمام دنیا از سرکوب و ویرانگری غرب مبارزه می‌کند.

کرامارنکو خاطر نشان کرد، در بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ درباره حمله اتمی آمریکا به هیروشیمای ژاپن درسال ۱۹۴۵ و جان باختن هزاران انسان بی گناه  اشاره ای نشده است.

همچنین در بند دیگری از این بیانیه بدون هیچ گونه اشاره به حمایت های تسلیحاتی و نظامی و مالی و همه جانبه آمریکا و بسیاری از هم پیمانانش به اوکراین با هدف طولانی تر کردن جنگ و افزایش درامدهای خود از محل فروش تسلیحات، با اشاره به ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، از ایران خواسته شده است از کمک به روسیه در جنگ اوکراین از جمله ارسال هواپیماهای بدون سرنشین خودداری کند.

در همین حال ،  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه بخش‌هایی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما - ژاپن - که حاوی اتهامات بی پایه و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران است را بشدت محکوم کرد.

انتقاد سفیر چین در ژاپن از گروه هفت

 

کلیدواژه