قوس 28, 1395 15:35 Asia/Kabul
  • خرید سامانه گنبد آهنین جمهوری آذربایجان از اسرائیل    

صنایع دفاع جمهوری آذربایجان و " شرکت نظامی رافائل " اسرائیل برای خرید سامانه موشکی گنبد آهنین به توافق رسیدند . علاوه بر این ، دولت باکو به خرید تجهیزات جاسوسی از اسرائیل اقدام کرده  است . ارزش کل قراردادهای دوطرف نزدیک به پنج میلیارد دلار اعلام شده است .

درحالی که رسانه های وابسته به دولت باکو در زمینه جزئیات قراردادهای نظامی دولت الهام علی اف با رژیم نژادپرست اسرائیل سکوت کرده اند ، رسانه های صهیونیستی ازجمله " هاآرتص " و " جروزالم پست " با انتشار گزارش هایی ، به تبلیغ نتایج سفر اخیر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به جمهوری آذربایجان پرداخته و از توافق های به دست آمده ابراز خرسندی کرده اند . روزنامه " جروزالم پست " د در گزارشی نوشت : اسرائیل بعد از روسیه دومین تامین کننده نظامی جمهوری آذربایجان لقب گرفته است . این روزنامه صهیونیستی تصریح کرد : هدف اصلی اسرائیل این است که دولت باکو را به عنوان یک متحد مخالف ایران حفظ کند و عرصه‌ای برای فروش جنگ افزارهای نظامی باشند .

 درشرایطی که دولت الهام علی اف انتشار این گزارش ها را در جهت منافع خود نمی داند و ازانتشار آن ها خودداری می کند ، رسانه های صهیونیستی و رهبران اسرائیل به منظور افزایش اعتبار بین المللی این رژیم نژادپرست ، به افشای جزئیات توافق های نظامی با دولت باکو اقدام می نمایند. اسرائیل حاضر است پیشرفته ترین تجهیزات جاسوسی خود را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد در حالی که این تجهیزات در جهت منافع ملی جمهوری آذربایجان قابل استفاده نیستند . تسلیحاتی که اسراییل به دولت الهام علی اف می فروشد نیز از کارآمدی چندان بالایی برخوردار نیستند . به عنوان مثال ، رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ ۵۰ روزه علیه غزه از این سامانه موشکی بطور گسترده استفاده کرد ، اما  ناکارآمدی این سامانه در مقابل موشک های مقاومت به اثبات رسید . بدیهی است که ، این گونه خریدهای تسلیحاتی  آنهم از دشمن همه امت اسلام را نمی توان در جهت منافع جهان اسلام از جمله مردم مسلمان جمهوری آذربایجان قلمداد کرد .

 باکو در شرایطی به خریدهای جدید تسلیحاتی از اسرائیل اقدام کرده است که ، اقتصاد جمهوری آذربایجان در بدترین وضعیت پس از استقلال این کشور درسال 1991 میلادی قرار دارد . طی دوسال گذشته و در پی کاهش قیمت های جهانی نفت خام ، ارزش واحد پول ملی جمهوری آذربایجان - منات - به میزان بی سابقه ای کاهش یافته است . این در حالی است که ، دولت الهام علی اف به دلیل کاهش درآمدهای دولت ، امکان تامین نیازهای خود را نیز ندارد . سیاست های نظیر افزایش صادرات غیرنفتی ، افزایش درآمدهای مالیاتی و سایر سیاست های مشابه نیز تاکنون بی نتیجه بوده است . در این شرایط ، خریدهای تسلیحاتی دولت الهام علی اف از اسرائیل صرفا"  در چارچوب  خوش خدمتی به این رژیم نژادپرست قابل تفسیر است .