افشای فروش سلاح های انگلیسی به عربستان
(last modified 1395-09-28T12:47:28+00:00 )
قوس 28, 1395 17:17 Asia/Kabul
  • افشای فروش سلاح های انگلیسی به عربستان

روزنامه انگلیسی نوشت ، لندن فروش سلاح به کشورهای عربی سرکوبگر حوزه خلیج فارس از جمله عربستان را در دستور کار قرار داده است.

روزنامه ایندیپندنت افزود : با وجود انتقاد برخی نمایندگان مجلس عوام انگلیس، در حال حاضر تعداد زیادی محموله‌های نظامی، به برخی کشورها فروخته می شود.

درهمین حال 'اندرو اسمیت' از گروه مدنی 'کارزار مقابله با تجارت تسلیحات» گفت : امروز سلاح‌های انگلیسی نقشی مهم در ویرانی یمن ایفاء می‌کنند و صادرات سلاح می‌تواند حمایت از برخی حکومت‌های سرکوبگر باشد.

به نوشته ایندیپندنت، صنعت دفاعی و نظامی انگلیس با کسب درآمدی بالغ‌بر 7.7 میلیارد پوند در سال،‌ نقشی مهم در اقتصاد این کشور دارد.

یشتر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس از فروش تسلیحات این کشور به ریاض دفاع  کرد و با رد اتهام‌هایی مبنی بر اینکه حملات عربستان به یمن نقض قوانین بین‌المللی است، ادعا کرد اقدامات سعودی‌ها در یمن توجیه‌پذیر است و حتی سازمان ملل هم از آن حمایت می‌کند.

انگلیس ماه نوامبر  توقف فروش تسلیحات به عربستان را نپذیرفت و درخواست‌های دو کمیته پارلمانی و گروه‌های حقوق بشری را رد کرد.

عربستان از مارس 2015 تاکنون با حمله به مناطق مختلف یمن، هزاران شهروند این کشور را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. تقریبا همه تاسیسات و زیربناهای یمن بر اثر این حملات تخریب شده است.

 

 

کلیدواژه