جوزا 27, 1402 15:04 Asia/Kabul
  • دنیل الزبرگ افشاگر جنایات آمریکا در ویتنام درگذشت
    دنیل الزبرگ افشاگر جنایات آمریکا در ویتنام درگذشت

تحلیلگر نظامی سابق که اسناد پنتاگون درباره جنگ ویتنام را افشا کرد در ۹۲ سالگی درگذشت.

دنیل الزبرگ تحلیلگر نظامی سابق در سال 1971 با انتشار اسناد پنتاگون در نیویورک تایمز و دیگر رسانه‌های آمریکا، پشت پرده تصمیمات دولت این کشور در جنگ ویتنام را افشا کرد؛ افشاگری‌هایی که باعث شد هنری کسینجر به او لقب «خطرناک‌ترین مرد آمریکا» را بدهد.

الزبرگ بعد از این افشاگری‌ها ابتدا به اتهام جاسوسی، دزدی و توطئه به حداکثر 115 سال زندان محکوم شد اما درنهایت بعد از جلسات متعدد دادگاه و فشار افکار عمومی جهان دولت آمریکا درنهایت وادار شد او را تبرئه کند.

سربازان آمریکایی به بهانه جنگ علیه کمونیسم به ویتنام حمله کرده و در جریان جنگ به بسیاری از زنان و غیر نظامیان تجاوز کردند و آنها را کشتند. تاثیر جنایات سربازان آمریکایی همچون رهاسازی مقادیر فراوانی از مواد سمی بر روی روستاها تا سالها پس از ترک ویتنام همچنان پابرجاست. در فاصله 1961 تا 1971 ارتش آمریکا حدود 12 میلیون گالن از یک علف کش شیمیایی به نام ماده نارنجی را بر بیش از 30 هزار مایل از اراضی جنوب ویتنام پاشیده است.

به گزارش سازمان صلیب سرخ ویتنام، حدود یک میلیون ویتنامی تحت تاثیر عامل نارنجی قرار گرفته‌اند که 150 هزار تن از آنها کودک هستند. دولت آمریکا این آمار را رد کرده است.

از اثرات عامل شیمیایی می‌توان به انواع سرطان‌ها، دیابت نوع 2، بیماری‌ های مادرزادی در کودکان، و بیرون زدگی نخاع اشاره کرد. ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از 1961 تا 1971 از عامل نارنجی به عنوان بخشی از برنامه جنگ شیمیایی استفاده کرد.

نیروهای آمریکایی در این 10 سال حدود 20 میلیون بشکه از عامل نارنجی را در ویتنام، لائوس و بخش‌هایی از کامبوج استفاده کردند تا نیروهای مقاومت ویتنام نتوانند پشت درختان و گیاهان پناه بگیرند.

کلیدواژه