جوزا 27, 1402 17:31 Asia/Kabul
  • توافق 64 کشور برای مقابله با گرسنگی
    توافق 64 کشور برای مقابله با گرسنگی

نمایندگان پارلمان 64 کشور به همت سازمان ملل متحد روز جمعه در والپارایسو شیلی گرد هم آمدند تا یک پیمان جهانی را برای مبارزه با گرسنگی امضا کنند.

به گزارش رادیو دری، دومین اجلاس پارلمانی جهانی علیه گرسنگی و سوء تغذیه به ابتکار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به مدت دو روز با حضور 150 نماینده از 64 کشور در پارلمان شیلی برگزار شد و ده‌ها نفر دیگر نیز از راه دور در این اجلاس حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست یک پیمان جهانی را امضا کردند که هدف آن تشویق کشور‌های عضو به ویژه نهاد‌های قانون‌گذاری این کشورها برای مبارزه با گرسنگی و سوء تغذیه است.
 

کارولینا مارزان نماینده مجلس شیلی که ریاست جبهه پارلمانی علیه گرسنگی در شیلی را بر عهده دارد در این اجلاس گفت: «هر روز در جهان 8500 کودک بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. بنابر اعلام فائو، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر هستند.»

سومین اجلاس جهانی علیه گرسنگی و سوء تغذیه قرار است در سال 2026 در آفریقا برگزار شود تا تأثیر ترتیبات انجام شده در شیلی را ارزیابی کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد 828 میلیون نفر در سال 2021 در سراسر جهان تحت تاثیر گرسنگی بودند که 46 میلیون بیشتر از سال 2020 و 150 میلیون نفر بیشتر از سال 2019 است.

جنگ، تغییرات آب و هوایی و همه گیری کووید -19 موجب تشدید گرسنگی در جهان شده است.

حدود 16 ماه از جنگ روسیه و اوکراین دو تولید کننده بزرگ گندم می گذرد و این جنگ موجب افزایش قیمت و کمبود غلات در جهان شده است.

جان باختن دهها کودک براثر سوء تغذیه در افغانستان