سرطان 03, 1402 20:01 Asia/Kabul
  • وزارت دفاع روسیه خطاب به نیروهای واگنر: فریب پریگوژین را نخورید
    وزارت دفاع روسیه خطاب به نیروهای واگنر: فریب پریگوژین را نخورید

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای خطاب به نیروهای گروه شبه نظامی واگنر به آن‌ها اطمینان داد امنیت سربازان و فرماندهانی که «به اشتباه خود پی برده‌اند» را برای بازگشت به پایگاهایشان تضمین خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، وزارت دفاع روسیه در بیانیه روز شنبه خود خطاب به نیروهای واگنر اعلام کرد: «شما با فریب به قمار جنایتکارانه پریگوژین و مشارکت در یک شورش مسلحانه وارد شده‌اید و بسیاری از همرزمان شما از گروه‌های مختلف به این اشتباه پی برده‌اند و برای بازگشت به پایگاه‌های دائمی خود در سلامت و امنیت در خواست کمک می‌کنند.»

در بیانیه وزارت دفاع روسیه تاکید شده که به تمام این جنگجوها و فرماندهانشان کمک ارائه می شود و امنیت همه آنان تضمین شده است.

یوگنی پریگوژین فرمانده گروه شبه نظامی واگنر که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته مدعی شده است که وزارت دفاع روسیه تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری این کشور را فریب دهد و درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به روسیه با همکاری ناتو، قصه بسازد.

وی همچنین سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرده و گفته است که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته و در مقبره لنین دفن می‌شود.

پریگوژین بامداد شنبه با این ادعا که نیروهای تحت امرش یک بالگرد روسیه را که به سمت غیرنظامیان شلیک کرده بود سرنگون کردند، افزود: «والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه دستور پرواز هواپیماها و گشودن آتش به ستون‌های واگنر را که در میان کامیون‌ها و خودروهای غیرنظامی حرکت می‌کنند، صادر کرده است.»

رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه دو هزار نفر از نیروهای وی را به قتل رسانده است.

یک منبع امنیتی روس گزارش داد که نیرو‌های واگنر تمامی تاسیسات نظامی شهر ورونژ واقع در ۳۱۰ مایلی جنوب مسکو را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

نیروهای گروه واگنر با ورود به شهر روستوف در جنوب روسیه موجب شدند تا تدابیر امنیتی در مسکو تقویت شده وهمه تاسیسات حیاتی و زیرساخت‌های دولتی و حمل و نقل تحت حفاظت بیشتر قرار گیرد.

 

 


در پی شورش شبه نظامیان گروه واگنر و به دست گرفتن کنترل برخی از شهرها و خطوط مواصلاتی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز امروز در نطقی تلویزیونی این شورش را «خنجری از پشت بر پیکر روسیه» عنوان کرد و کنار گذاشتن اختلافاتی را که موجب سوء استفاده دشمنان می شود خواستار شد.

در همین حال دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه از مردم کشورش خواست تا با اتحاد حول محور رئیس جمهوری، دشمنان داخلی و خارجی را که به دنبال پاره پاره کردن این کشورند، شکست دهند.

معاون شورای امنیت روسیه افزود که افتراق و خیانت به بزرگترین تراژدی و فاجعه همگانی ختم می شود و مسئولان روسیه اجازه وقوع آن را نخواهند داد.

دفتر دادستانی کل روسیه نیز تشکیل پرونده علیه پریگوژین را تایید کرد و گفت: پاسخ قانونی مناسبی به اقدامات وی داده خواهد شد.

پریگوژین در صورت محاکمه و محکوم شدن، ۱۲ سال تا ۲۰ سال زندان را پیش رو خواهد داشت.

پوتین: شاهد خیانت داخلی در کشور هستیم

کلیدواژه