سرطان 05, 1402 19:16 Asia/Kabul
  • گفت‌وگوی رئیسی و پوتین درباره حوادث روسیه
    گفت‌وگوی رئیسی و پوتین درباره حوادث روسیه

رئیسان جمهوری ایران و روسیه با تاکید بر همکاری و هماهنگی بین کشورهای منطقه برای حل مشکلات فی مابین، حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در قفقاز را تهدیدی برای همه کشورهای این منطقه عنوان کردند.

به گزارش رادیو دری، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، افزود: جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت ملی روسیه حمایت می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است،افزود: تهران با حساسیت و جدیت تحولات در منطقه قفقاز را دنبال می‌کند و معتقد است مناقشات در قفقاز باید با نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حل و فصل شود.

ولادیمیر پوتین نیز با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان، گزارشی از شورش مسلحانه اخیر در این کشور ارائه کرد و گفت: روسیه در مقابل این شورش با قدرت عمل کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به شرایط در قفقاز، بر تبعات منفی اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای در این تحولات و لزوم حل و فصل مشکلات فی‌ مابین از طریق همکاری و هماهنگی کشورهای همسایه تاکید کرد.

رئیسان جمهوری ایران و روسیه با مرور روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری بر اجرای سریع توافق‌های بین دوکشور تاکید کرده و مدل همکاری تهران- مسکو در حوزه کریدور شمال- جنوب را نمونه‌ای موفق برای تعامل دو کشور عنوان کردند که قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها است.

تقویت روند آستانه در خصوص سوریه از دیگر محورهای مورد تاکید رئیسان جمهوری ایران و روسیه بود.

 

 

کلیدواژه