سرطان 09, 1402 11:12 Asia/Kabul
  • موج اعتراض جهانیان ضد هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد
    موج اعتراض جهانیان ضد هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد

هتک حرمت به قرآن کریم توسط یک افراطی سوئدی در بیرون مسجد اصلی شهر استکهلم ، موجی از محکومیت را در میان کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی به دنبال داشت.

روز چهارشنبه یک افراطی سوئدی تحت حمایت مقامات و پلیس این کشور در مقابل چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان، قرآن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم پایتخت سوئد سوزاند.

به گزارش رادیو دری، سازمان همکاری اسلامی  در بیانیه ای درمورد خطرات و پیامدهای این اقدامات که مخالف تلاش های موجود برای گسترش همزیستی و میانه روی است هشدار داد.

این سازمان با تاکید بر ضرورت پایبندی به منشورها و قوانین بین المللی درباره احترام به حقوق انسان ها، از کشورها و دولت های آن ها خواست با درپیش گرفتن تدابیر لازم، از تکرار این اقدامات زشت جلوگیری کنند.

در همین رابطه وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد، این اعمال نفرت انگیز و مکرر را نمی‌توان با هیچ توجیهی پذیرفت و آشکارا به نفرت پراکنی و نژادپرستی دامن می‌زند و مستقیما با تلاش‌های بین المللی برای گسترش ارزش‌های تسامح، اعتدال و نفی افراط گرایی در تضاد است و به احترام متقابل روابط بین ملت‌ها و کشورها آسیب می‌زند.

وزارت امور خارجه عراق هم در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و خواستار استرداد عامل این هتک حرمت شد.

"احمد الصحاف" سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: وزارت خارجه از مقامات سوئد خواست «سلوان ممیکا» فردی سوئدی عراقی الاصل که یک نسخه از قرآن کریم را سوزاند، به عراق مسترد، تا طبق قوانین کشور او را محاکمه کند.

آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق نیز پنجشنبه شب در بیانیه‌ای و پیامی به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره هتک حرمت به قرآن کریم و مجوز دولت سوئد گفت: احترام به آزادی بیان نمی‌تواند این رفتار شرم‌آور را که تعرض آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است، توجیه کند.

دفتر آیت الله سیستانی به نقل از بیانیه‌ و پیام مرجع عالیقدر عراق به گوترش اعلام کرد: در طول سالیان گذشته، چنین رفتارهای اهانت‌آمیزی بارها در کشورهای مختلف رخ داده است اما نکته قابل توجه این است که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای آزادی بیان انجام شده است.

در پی هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، شهروندان عراقی روز پنجشنبه به سمت سفارت سوئد در بغداد حرکت کرده و در اعتراض به اجازه دولت استکهلم برای اهانت به قرآن کریم، وارد سفارت این کشور شده و خواهان اخراج سفیر شدند.

تظاهرات کنندگان عراقی ابتدا در مقابل ساختمان سفارت سوئد در منطقه الصالحیه مرکز بغداد تجمع کرده و علیه اجازه دولت سوئد برای هتک حرمت قرآن کریم شعار داده و این اقدام را محکوم کردند و در ادامه با شکستن وروی سفارت، وارد حیات آن شدند.

وزارت خارجه اردن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، سوزاندن قرآن کریم یک اقدام نفرت‌ انگیز و مظهر اسلام‌هراسی است که به خشونت و توهین به ادیان دامن می‌زند و نمی‌توان آن را به هیچ وجه به عنوان آزادی بیان تلقی کرد.سوریه

وزارت امور خارجه سوریه نیز به شدت هتاکی به قرآن کریم در صبح مقدس ترین روز نزد میلیونها مسلمان از سوی یکی از افراد افراطی با مجوز و موافقت دولت سوئد را محکوم کرد.

این منبع افزود: این جنایت احساسات میلیونها مسلمان را جریحه دار می کند و با اصل احترام به ادیان در تضاد است. این به روشنی افول اخلاقی دولت های غربی و دروغ و نفاق ارزشهایی که از آن دم می زنند را نشان می دهد.

وزارت امور خارجه امارات «لیزلوت اندرسون» سفیر سوئد را روز پنجشنبه احضار و اعتراض شدید ابوظبی را در مورد موافقت با هتک حرمت به قرآن کریم و سوزاندن آن در این کشور توسط یک شخص تندرو، به او ابلاغ کرد.

امارات، این اقدام سوئد را شانه خالی کردن از مسئولیت بین المللی و بی احترامی به ارزش های اجتماعی توصیف و بر ضرورت توجه به نفرت پراکنی و نژادپرستی که بر صلح و امنیت تاثیر منفی می گذارد، تاکید کرد.

در همین رابطه حزب الله لبنان اهانت مکرر به قرآن کریم در سوئد را غیر قابل تحمل دانست و از مقامات و نهادهای عالی اسلامی و دولت‌های عربی و اسلامی خواست تا تمام اقدامات مناسب را برای جلوگیری از تکرار این حماقت‌ها توسط کشورهای غربی انجام دهند.

در همین زمینه وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن نیز  در بیانیه ای اعلام کرد: هتک حرمت به قرآن یک جنایت کاملا غیرقابل قبول و تحریک آمیز نژادی است و دولت سوئد مسئول این جنایت است که به هیچ وجه به آزادی عقیده و بیان که کشورهای غربی آن را تکرار می‌کنند، ارتباطی ندارد.

در سال های اخیر برخی کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

دومای روسیه هتک حرمت به قرآن‌کریم در سوئد را محکوم کرد

کلیدواژه