سرطان 14, 1402 11:17 Asia/Kabul

نشست وزرای خارجه جنبش غیر متعهدها با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز چهارشنبه در باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان) آغاز شده است .

جنبش غیرمتعهدها یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی تأسیس شد؛ هم اکنون ۱۲۰ کشور جهان عضو رسمی و 21 کشور نیز عضو ناظر جنبش غیرمتعهدها هستند که می‌توان گفت:این جنبش، تقریباً بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد و ۵۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد.

به گزارش رادیو دری، نشست وزیران خارجه جنبش غیر متعهدها (نم) با عنوان «جنبش عدم تعهد: متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» به میزبانی جمهوری آذربایجان امروز و فردا پنج شنبه در باکو برگزار می‌شود.

« حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش غیر متعهدها در صدر هیأتی سیاسی دیشب (سه شنبه شب ) وارد باکو شد.

امیرعبداللهیان ضمن ایراد سخنرانی در این نشست در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در نشست کمیته فلسطین جنبش غیر متعهدها و نشست گروه دوستان منشور هم شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران آنگونه که ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفته بود،  قرار است در این سفر با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه پس از ورود به باکو در توئیتر نوشت:  جنبش غیر متعهدها  با توجه به تنوع کشورهای عضو، یک ظرفیت ویژه در تقویت چندجانبه‌گرایی و هم‌اندیشی برای حل چالش‌های جدید جهانی است. ‏رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین این سفر را فرصتی برای پیگیری و توسعه سیاست همسایگی در منطقه خواند.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز نشست کارشناسان ارشد جنبش غیر متعهدها در باکو برگزار شد و رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در صدر هیأتی در این نشست شرکت کرد. دستورکار نشست کارشناسان ارشد بررسی اسناد مربوطه برای ارائه به نشست وزیران امور خارجه بود و از جمله اسناد مهم برای مذاکره و بررسی در نشست مقامات ارشد، بررسی سند پایانی و اعلامیه نهایی نشست وزرای امور خارجه معروف به اعلامیه باکو است.

سند نهایی مشتمل بر بیش از یک هزار و ۳۰۰ بند در فصول متعدد و با موضوعات مختلف بین‌المللی، منطقه‌ای، حقوقی، مباحث توسعه‌ای، بشردوستانه، اجتماعی و اقتصادی است.

امیرعبداللهیان: جنبش عدم تعهد ظرفیتی ویژه در تقویت چندجانبه‌ گرایی است

کلیدواژه