سرطان 15, 1402 11:08 Asia/Kabul
  • گوترش: برجام همچنان بهترین گزینه است
    گوترش: برجام همچنان بهترین گزینه است

دبیرکل سازمان ملل متحد در پانزدهمین گزارش خود درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره ایران گفت: برجام همچنان بهترین گزینه است.

به گزارش رادیو دری، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در پانزدهمین گزارش خود درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره ایران که تا ساعاتی دیگر در نشست دوره ای این شورا بررسی می شود، با بیان اینکه برجام همچنان بهترین گزینه است، از آمریکا خواست تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها در رابطه با تجارت نفت این کشور را تمدید کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال 2015 با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن 8 مه 2018، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه ضد ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ توافق برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ 8 مه 2019 شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های 60 روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

نشست شورای امنیت؛ نمایش انزوای آمریکا در برجام و قطعنامه 2231

کلیدواژه