سرطان 23, 1402 13:58 Asia/Kabul
  • افزایش گرسنگی در جهان، پیامد کرونا و جنگ
    افزایش گرسنگی در جهان، پیامد کرونا و جنگ

سازمان ملل اعلام کرد، بحران‌های متعدد از جمله جنگ و کرونا بر تعداد گرسنگان جهان افزوده است.

به گزارش رادیو دری، سازمان ملل متحد اعلام کرد، تعداد گرسنگان جهان در حال حاضر تقریبا به ۷۳۵ میلیون نفر رسیده است که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۱۳ میلیون نفر بود و علت این افزایش نیز کرونا و شوک‌های متعدد آب و هوایی و درگیری‌ها از جمله جنگ اوکراین است.

سازمان ملل با انتشار گزارش مشترکی با سازمان غذا و کشاورزی (فائو)، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی و برنامه جهانی غذا درباره امنیت غذایی و تغذیه در جهان تهیه کرده اند، هشدار داد، در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از بیست و نه و شش دهم درصد جمعیت جهان یعنی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر قادر نبودند به صورت مداوم به غذا دسترسی داشته باشند و ۹۰۰ میلیون نفر از این تعداد با ناامنی غذایی شدید روبرو بودند.

 آمار گرسنگان در منطقه دریای کارائیب و همه مناطق فرعی آفریقا در طول سال ۲۰۲۲ میلادی بیشتر از سایر مناطق جهان افزایش یافته و آفریقا همچنان بیشترین آسیب را دیده است و از هر پنج نفر در این قاره یک نفر از گرسنگی رنج می‌برد یعنی بیش از دو برابر میانیگین جهانی.

همچنین بیش از سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر یعنی معادل ۴۲ درصد، از تأمین هزینه الگوی غذایی مناسب در سال ۲۰۲۱ میلادی ناتوان بودند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی این تعداد ۱۳۴ نفر میلیون نفر افزایش داشته است.

همچنان میلیون‌ها کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه رنج می‌برند تا جاییکه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۴۸ میلیون کودک یعنی بیش از ۲۲ درصد به (اختلال) کوتولگی مبتلا شده اند و ۴۵ میلیون نفر از آنان دچار لاغری شده اند، ۳۷ میلیون کودک نیز از اضافه وزن رنج می‌برند.

کرونا و رشد دوبرابری گرسنگی در جهان

کلیدواژه