اسد 24, 1402 09:10 Asia/Kabul
  • سوگند یادکردن نخست وزیر موقت پاکستان
    سوگند یادکردن نخست وزیر موقت پاکستان

سناتور «انوار الحق کاکر» نخست وزیر موقت پاکستان، سوگند یاد کرد.

 به گزارش رادیو دری ، سناتور «انوار الحق کاکر» دیروز( دوشنبه) به طور رسمی پس از انتخاب به عنوان هشتمین نخست وزیر موقت پاکستان در حضور "عارف علوی "رییس جمهوری این کشور سوگند خدمت یاد کرد و قرار است به زودی اعضای کابینه دولت انتقالی پاکستان نیز معرفی شود.

این مراسم به ریاست رییس جمهوری پاکستان و با حضور «شهباز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان، رییس مجلس سنا، روسای ارشد احزاب سیاسی، روسای نیروهای مسلح ارتش پاکستان، اعضای سابق پارلمان ملی، سفرای کشورهای خارجی مقیم اسلام‌آباد، مقامات قوه قضاییه و روزنامه نگاران این کشور در کاخ ریاست جمهوری ﴿ایوان صدر﴾ در اسلام‌آباد برگزار شد.

انوار الحق بنیانگذار حزب عوامی بلوچستان است که از مارس ۲۰۱۸ به عنوان نماینده مجلس سنا انتخاب شد.

سناتور انوار الحق نخست وزیر موقت پاکستان پس از سوگند طی سخنانی در این مراسم نسبت به برگزاری انتخابات سراسری به صورت شفاف و عادلانه متعهد شد و تاکید کرد: هیچ گونه اقدامی که باعث شود انتخابات سراسری در پاکستان زیر سووال برود، انجام نخواهد شد و احزاب سیاسی با اعتبار و اعتماد لازم به نتایج خود دست پیدا خواهند کرد.

براساس قانون اساسی پاکستان برگزاری انتخابات باید از سوی دولت موقت انجام شود و نخست‌وزیر موقت ظرف سه ماه از زمان انتخاب تکلیف انتخابات را مشخص می‌کند. انتخابات مجلس به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می‌شوند.

برای انتخاب نخست‌وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هر کدام نامزدهای موردنظر خود را معرفی می‌کنند و به‌طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد موردنظر خود را بر قدرت می‌نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی -شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رییس‌جمهوری این کشور را با رای‌گیری انتخاب می‌کنند که حدودا تعداد این نمایندگان به یکهزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد.

دوران پنج ساله پارلمان ملی پاکستان نیمه شب چهارشنبه گذشته  9 اوت به پایان رسید و پس از آن دولت موقت مسوولیت مدیریت کشور تا زمان برگزاری انتخابات عمومی را برعهده می‌گیرد.

این تحولات در حالیست که دادگاهی در پاکستان، روز (شنبه) پنجم اوت " عمران خان " نخست‌ وزیر پیشین این کشور را در پرونده«سوء استفاده از هدایای دولتی» به سه سال زندان و پنج سال ممنوعیت از فعالیت های سیاسی و جریم نقدی محکوم کرد. که به اعتراض طرفدارانش مواجه شده است.

انوارالحق کاکر نخست‌وزیر جدید پاکستان شد

کلیدواژه