اسد 25, 1402 10:25 Asia/Kabul
  • گزارش سازمان ملل متحد درباره آمار غیرنظامیان کشته شده در جنگ اوکراین
    گزارش سازمان ملل متحد درباره آمار غیرنظامیان کشته شده در جنگ اوکراین

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) روز سه‌شنبه به وقت محلی علام کرد: از آغاز جنگ در اوکراین تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، براساس گزارش سازمان ملل از آغاز جنگ در اوکراین در 24 فوریه 2022 (5حوت 1400) تاکنون، در مجموع 9 هزار و 444 نفر از ساکنان غیرنظامی اوکراین کشته و 16 هزار و 940 نفر نیز مجروح شده‌اند.

در گزارش سازمان ملل با اشاره به اینکه 500 نفر از غیرنظامیان اوکراینی کشته شده کودک بودند، تاکید شده است: رقم واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است چرا که این آمار به دلیل اینکه از بسیاری از مناطق اوکراین داده‌ای وجود ندارد، کامل نیست.

این در حالی است که در مناطق تحت تسلط نیروهای روسی، دو هزار و 105 نفر از غیرنظامیان اوکراینی تاکنون کشته شده اند.

در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده که در مناطقی مانند دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین که درگیری در آنها جریان دارد، تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در هر دو طرف، به‌طور قابل توجهی از کی‌یف و مناطق مرکزی و غربی این کشور بیشتر است.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد، تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در ماه‌های اول جنگ بیشتر بوده است؛ درحالیکه در بهار و تابستان 2023، ماهانه بین 170 تا 180 غیرنظامی جان خود را بر اثر جنگ از دست داده اند.

گفتنی است، مساله عضویت اوکراین در ناتو، از دلایل مهم و در واقع زمینه ساز جنگ روسیه و اوکراین بوده است.

روسیه این اقدام را که همواره غربی ها مشوق آن بوده اند را تهدیدی جدی علیه امنیت ملی خود تلقی می کند. 

اساسا یکی از دلایل عمده بروز جنگ اوکراین، اصرار دولت غرب گرای کی یف برای عضویت در ناتو بوده است.

در حالی که روسیه بارها این امر را به منزله تهدیدی جدی علیه امنیت ملی خود اعلام کرده و حتی در دسامبر 2021 با ارائه پیشنهاداتی به ناتو و آمریکا خواهان توقف این روند و نیز بازگشت نیروهای ناتو به مرزهای سال 1997 یعنی قبل از عضویت کشورهای اروپای شرقی و مرکزی در این سازمان نظامی شده بود .

این در واقع آخرین اولتیماتوم مسکو به غرب بود و با اعتنایی و حتی موضع تهاجمی ناتو و آمریکا ، زمینه برای حمله روسیه به اوکراین برای جلوگیری از تحقق سناریوهای مد نظر غرب در 24 فوریه 2022 فراهم شد.

سازمان ملل متحد: تلفات غیرنظامیان در جنگ اوکراین از 5 هزار نفر گذشت

کلیدواژه