میزان 06, 1402 18:48 Asia/Kabul
  • جمهوری خودمختار قره باغ پس از سی سال منحل می‌شود
    جمهوری خودمختار قره باغ پس از سی سال منحل می‌شود

جمهوری خودخوانده قره باغ پس از شکست نظامی از جمهوری باکو و به دنبال خروج بیش از نیمی از جمعیت این منطقه اعلام کرد که موجودیت خود را متوقف خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری؛ رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ امروز گفته است که این منطقه پس از ۱ ژانویه سال ۲۰۲۴ دیگر وجود نخواهد داشت.

ساموئل شهرامانیان با صدور فرمانی دستور انحلال همه نهاد‌های دولتی را تا پایان سال صادر و اعلام کرد که قره باغ از اول ژانویه ۲۰۲۴ از بین می‌رود.

در این فرمان آمده است که ساکنان باید با شرایط ادغام مجدد در جمهوری آذربایجان آشنا شوند و تصمیم مستقل و فردی در مورد ماندن یا نماندن خود بگیرند.

به گفته رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ، توافقی که با باکو منعقد شده است، عبور آزاد، داوطلبانه و بدون مانع را برای همه کسانی که می‌خواهند قره باغ را ترک کنند، تضمین می‌کند.

این انحلال به سه دهه خودمختاری قره‌باغ تحت حمایت ارمنستان پایان می دهد.

جمهوری خودخوانده قره باغ با نام ارمنی "آرتساخ"، بیشترین جمعیت ارمنی را در داخل مرز‌های جمهوری آذربایجان در خود گنجانده است.

 ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو جنگ بر سر قره باغ کوهستانی داشته‌اند که در آن ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.

هفته گذشته، جدایی طلبان قره باغ در پی حمله نظامی برق‌آسای باکو، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و ده‌ها هزار نفر از ارامنه این منطقه به ارمنستان گریختند.

درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سر گرفته شد

گفت‌وگوی مکرون و پاشینیان درباره قره‌باغ

استقبال ایران از توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در قره‌باغ

کلیدواژه