میزان 08, 1402 12:18 Asia/Kabul
  • درخواست ارمنستان از دادگاه بین‌المللی برای مداخله در مناقشه قره‌باغ
    درخواست ارمنستان از دادگاه بین‌المللی برای مداخله در مناقشه قره‌باغ

ارمنستان پس از متهم کردن جمهوری آذربایجان به نقض توافق صلح 2020، از دیوان بین المللی دادگستری خواست در مناقشات قره باغ کوهستانی مداخله کند.

 به گزارش رادیو دری، ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد تا به جمهوری آذربایجان دستور دهد که از مراکز غیرنظامی در قره‌باغ خارج شود و دسترسی سازمان ملل را به این منطقه تسهیل کند.

این نهاد بین المللی در ماه فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داده بود تا عبور و مرور آزادانه در گذرگاه لاچین را تضمین کند.

این حکم که جمهوری آذربایجان هرگز به آن توجهی نکرد، به پایه منازعات حقوقی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شد.

به رغم بیانیه های باکو در خصوص خودداری از حمله به اهداف غیرنظامی، آمارهای منتشر شده از تلفات زنان، کودکان، سالمندان ساکن قره باغ کوهستانی و حمله به تاسیسات غیرنظامی حکایت می کنند.

از آغاز حمله نظامیان آذری به قره باغ کوهستانی تا دیشب، بیش از ۹۷ هزار نفر از ساکنان ارمنی این منطقه از قره باغ  خارج شده‌اند و به گفته نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در چند روز آینده، تمامی 120 هزار سکنه قره باغ کوهستانی، این منطقه را ترک خواهند کرد.

ارمنستان در سال ۲۰۲۰ و پایان جنگ 44 روزه قره باغ، کنترل بخش هایی از این منطقه را به نفع جمهوری آذربایجان از دست داد؛ اما باکو با نقض مفاد توافقنامه آتش بس، کنترل تمامی این منطقه را در دست گرفته است.

درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سر گرفته شد

جمهوری خودمختار قره باغ پس از سی سال منحل می‌شود

کلیدواژه