میزان 08, 1402 12:53 Asia/Kabul
  • تحلیل- جمعه خونین پاکستان و ضرورت مقابله منطقه ای با تروریسم
    تحلیل- جمعه خونین پاکستان و ضرورت مقابله منطقه ای با تروریسم

ساعاتی پس از انفجار خونین در راهپیمایی میلاد النبی (ص) در ایالت بلوچستان دو حمله انتحاری دیگر در شمال غرب این کشور صورت گرفت که در مجموع بیش از شصت تن کشته شدند.

بنا به اعلان‌ رسانه‌های پاکستانی، یک پاسگاه پلیس و مسجد در شهر "هنگو" واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان هدف حمله مهاجمان انتحاری قرار گرفت. این نشان می دهد که برنامه ای دقیق و حساب شده از سوی تروریست ها جهت انجام این عملیات تتظیم شده بود. زیرا هدف هر دو حمله در ایالت بلوچستان و ایالت خیبر پختونخواه مراسم و اماکن مذهبی بود که بیانگر حرکتی حساب شده جهت ایجاد تفرقه مذهبی در پاکستان نیز است.

ابعاد انسانی این فاجعه به حدی بوده که با محکومیت جهانی روبرو شده است. عباس ختک کازشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

"حمله به مسلمانان‌ در مسجد و مراسم جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) بیانگر اوج تلاش تروریستها برای ضربه زدن به امنیت پاکستان و ایجاد نفاق و درگیری مذهبی است. این در حالی است که تروریستها با کشتن غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان نشان می دهند که چقدر بزدل و ضعیف هستند که اقدامات غیر انسانی مرتکیب می شوند".

شمار کشته های انفجار شهر مستونگ در ایالت بلوچستان پاکستان بیانگر میزان بالای مواد منفجره استفاده شده که احتمالا انتقال آنها به محل انفجار کار ساده ای نبوده است. در این حال انجام چنین حمله ای پیچیدگی های زیادی دارد که نمی تواند کار یک گروه ساده باشد بنابراین جریان های مختلفی در حملات تروریستی روز جمعه پاکستان به خصوص در ایالت بلوچستان دست داشته اند که به نظر می رسد هنوز انگشت اتهام دولت و ارتش پاکستان به سمت گروهی خاص کاملا نشانه رفته است. اما اجرای چنین عملیاتی می تواند به طور جدی توان ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان را برای تامین امنیت غیر نظامیان‌ زیر سوال ببرد. ارتشی که حدود هشت دهه است خود را برای مقابله احتمالی با رقیب سنتی و اتمی پاکستان یعنی هند آماده کرده است.

علی خزایی کارشناس مسایل پاکستان در این باره می گوید:

"ارتش پاکستان از قدرتهای مهم منطقه ای است اما اینکه چگونه نمی تواند امنیت مردم خود را تامین کند موضوع مهم و مورد سوال مردم پاکستان نیز است. پاسخ این سوال ممکن است عوامل پشت پرده و پیچیده ای داشته باشد اما انچه برای مردم پاکستان مهم است اینکه ارتش و دستگاههای امنیتی ان بتوانند امنیت مراسم و اماکن مذهبی را تامین کنند زیرا مشخص است یکی از اماکن هدف تروریستها مساجد و حسینیه ها و مراسم مذهبی است".

در هر حال، حملات تروریستی روز جمعه در پاکستان در حالی انجام شد که میلیون‌ها نفر از عاشقان پیامبر گرامی اسلام (ص) به مناسبت ۱۳ ربیع الاول و هفته وحدت در جشن‌های این ایام حضور یافتند و به صورت گسترده در اجتماعات مردمی در شهرهای مختلف شرکت می‌کنند.از اینرو تروریستها در تلاش هستند با ایجاد ترس مانع از حضور مردم در چنین تجمعات و مراسمی شوند. زیرا شهرهای مختلف پاکستان به مناسبت فرارسیدن ایام میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) غرق در شور و شادی است.

با توجه به ابعاد غیر انسانی و همچنین مذهبی حملات تروریستی روز جمعه هیچ گروهی مسئولیت انرا برعهده نگرفته است با این حال برای جلوگیری از تکرار چنین حملات تروریستی همکاری های منطقه ای با ارتش پاکستان ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد زیرا تروریسم که از سوی دشمنان مردم منطقه حمایت می شود به هیچ کس رحم نمی کند و اگر اتحاد منطقه ای ضد ان شکل نگیرد امنیت کل منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.