عقرب 03, 1402 18:23 Asia/Kabul
  • گوترش: مجازات جمعی مردم فلسطین توجیه ناپذیر است
    گوترش: مجازات جمعی مردم فلسطین توجیه ناپذیر است

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: حملات حماس نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند؛ جنگ، قانون دارد و همه طرف ها باید که به تعهدات بین المللی پایبند.

به گزارش رادیو دری؛ آنتونیو گوترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه وضعیت خاورمیانه هر ساعت وخیم تر می شود افزود: حملات حماس، ناگهانی رخ نداده است، بلکه مردم فلسطین ۵۶ سال در معرض اشغال خفه کننده قرار گرفته اند. سرزمین آنها به طور پیوسته با شهرک سازی بلعیده و گرفتار خشونت شده است. اقتصاد آنها خفه شده است، مردم آواره اند و خانه هایشان ویران و امید آنها به یک راه حل سیاسی برای حل مشکلات نابود شده است.

وی اضافه کرد:  جنگ در غزه بیداد می کند و خطر گسترش آن در سراسر منطقه وجود دارد، تنش یک تهدید است و با این حال، اصل احترام و حمایت از غیرنظامیان باید رعایت شود، زیراهیچ چیز نمی تواند قتل عمدی، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان یا شلیک راکت را توجیه کند.

وی با تاکید بر اینکه جنگ‌ها قانون دارند اظهار کرد: بمباران بی امان غزه از سوی نیروهای اسرائیلی، شمار تلفات غیرنظامیان و تخریب محله‌ها همچنان در حال افزایش و به شدت نگران کننده است.

دبیرکل سازمان ملل با کنایه به جنایات اسراییل تصریح کرد: حفاظت از غیرنظامیان به این معنی نیست که به یک میلیون نفر دستور تخلیه خانه‌هایشان به جنوب را بدهید که نه پناهگاهی هست و نه آب و غذا و دارو و سوخت و بعد آن جنوب را بمباران کنید.

گوترش  همچنین از کشته شدن دستکم ۳۵ کارمند این سازمان در بمباران غزه در دو هفته گذشته ابراز تاسف و تصریح کرد: من به خاطر خانواده این افراد، این قتل ها و بسیاری دیگر از قتل های مشابه را محکوم می کنم.

وی گفت: طرف‌های جنگ باید در اجرای عملیات نظامی مراقب باشند تا از جان غیرنظامیان محافظت کنند و به بیمارستان ها و تاسیسات سازمان ملل که به بیش از ۶۰۰ هزار نفر فلسطینی پناه داده‌اند احترام بگذارند.

گوترش افزود: هیچ طرفی در این درگیری مسلحانه، بالاتر از قوانین بشردوستانه بین‌المللی نیست و حتی در این لحظه خطر جدی، ما نمی‌توانیم تنها گزینه واقع‌بینانه برای صلح و ثبات واقعی را نادیده بگیریم و آن هم راهکار دو کشوری است.

زاخارووا: آتش‌بس بدیهی‌ترین راه برای توقف سلاخی کودکان در غزه است

انتقاد دوباره ایلهان عمر از بایدن درباره حمایت از تل‌آویو

هفته‌ سوم جنگ‌ غزه؛ جنایت‌ صهیونیست‌ها به‌ روایت تصویر

کلیدواژه