قوس 08, 1402 09:05 Asia/Kabul
  • ادعای جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران
    ادعای جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران

به رغم همکاری‌ های گسترده جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد بین المللی مدعی ناکافی بودن این همکاری شد.

به گزارش رادیو دری،«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فرانس 24 بدون اشاره به تداوم تعامل و همکاری ایران با آژانس در راستای تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های پادمان ادعا کرد: سوالات زیادی حول برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شد و همکاری این کشور با آژانس کافی نیست.  

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً هم در گزارشی مدعی شده بود که به نظر می‌رسد ایران اجرای بیانیه مشترک ماه مارس درباره نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس را متوقف کرده و اقدام ایران در جلوگیری از فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای انجام شده که در توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخلال جدی ایجاد می‌کند. 

این در حالی است که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاهای آژانس، با اعلام اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و توسط آن راستی‌آزمایی شده، تاکید کرد، در نامه‌ ای به «رافائل گروسی» موافقت خود را با انتصاب 8 بازرس جدید پیشنهادی اعلام کرده‌ است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه اعلام کرد، اگرچه هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، به صورت داوطلبانه در راستای همکاری، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را فراهم کرده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر بر اهمیت و ارزش همکاری گسترده با آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید و اعلام کرد: این همکاری سازنده نباید به دلیل منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود.

بر این اساس، آژانس مسؤولیت دارد که عقلانیت لازم را در پرداختن به چنین موضوعاتی به شکل مجدانه نشان دهد تا از مخدوش شدن تصویر بزرگتر در مورد همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود. اصولاً اطلاعات نامعتبر، جعلی و ساختگی نباید مبنای راستی‌آزمایی قرار گیرد.

کلیدواژه