قوس 18, 1402 16:41 Asia/Kabul

آمریکا بار دیگر با وتو قطعنامه پیشنهادی کشور‌های عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شورای امنیت، مانع برقراری آتش بس در غزه شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست دبیرکل این سازمان و به منظور پایان دادن به بحران غزه برگزار شده بود، آمریکا قطعنامه یادشده را که به صراحت خواستار آتش بس فوری و دائمی در غزه شده بود، وتو کرد.

این قطعنامه به رغم کسب ۱۳ رای مثبت و یک رای ممتنع (انگلیس)، به علت وتوی آمریکا تصویب نشد.

اقدام امریکا به وتوی این قطعنامه مورد انتقاد و واکنش تند برخی از اعضا قرار گرفت.

نماینده چین گفت: ما از وتوی امریکا آن هم در بحبوحه کشتار مردم غزه متاسفیم. تایید ادامه حملات به غزه، با ادعای نگرانی درباره جان مردم و همینطور درخواست جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در تضاد و فریب کاری است.

نماینده روسیه هم گفت: آمریکا باز هم با وتو، مانع آتش بس در غزه شد. این کار به معنای صدور حکم "اعدام آمریکایی" برای هزاران و شاید ده‌ها هزار فلسطینی دیگر است. هدف از ادامه حمله به فلسطینی‌ها، این است که آن‌ها بین ترک وطن یا مرگ یکی را انتخاب کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست تاکید کرد: در صورت ادامه حملات، می‌ترسم که عواقب آن برای کل منطقه ویرانگر باشد، همانطور که قبلا شاهد سرریزشدن درگیری‌ها به کرانه باختری، لبنان، سوریه، عراق و یمن بوده‌ایم.

کنعانی: آمریکا بازیگر اصلی در کشتار غیرنظامیان فلسطینی است