دلو 28, 1402 16:55 Asia/Kabul
  • دبیر شورای امنیت روسیه: آمریکا مسئول وضعیت فعلی افغانستان است
    دبیر شورای امنیت روسیه: آمریکا مسئول وضعیت فعلی افغانستان است

دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید مسئولیت اوضاع کنونی در افغانستان بر عهده ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش رادیو دری، نیکلای پاتروشف در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای منطقه که درباره مسائل افغانستان و در بیشکک قرقیزستان برگزار شد گفت: افغانستان یکی از حلقه‌های زنجیره ماجراجویی‌های بی پایان ژئوپلیتیکی غرب است و مسئولیت اصلی وضعیت دشوار کنونی در افغانستان باید بر عهده ایالات متحده و متحدانش باشد.

پاتروشف با اشاره به تلاش‌های غرب برای افزایش حضور در افغانستان و استفاده از گروه‌های تروریستی در این کشور برای رسیدن به اهداف خود گفت: در حال حاضر حدود 20 سازمان تروریستی در افغانستان وجود دارد که بیش از 23 هزار شبه نظامی را شامل می شود.

وی گفت: واشنگتن در طول 20 سال حضور خود در افغانستان هیچ کاری برای بهبود وضعیت انجام نداد و غرب با کنار گذاشتن مقدار زیادی سلاح در حین عقب نشینی، بمب ساعتی کار گذاشت.

پاتروشف گفت: این سلاح‌ها امروز برای تشدید جنگ بین گروه‌های افغانستانی استفاده می‌شود، در بازار سیاه به فروش می‌رسد و در کشورهای ثالث به دست تروریست‌ها می افتد.

نشست دبیران شورای امنیت کشورهای منطقه با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد.

آغاز ششمین نشست امنیت افغانستان در قرقیزستان

کلیدواژه