دلو 28, 1402 18:29 Asia/Kabul
  • واکنش مقامات غربی به مرگ منتقد دولت روسیه در زندان
    واکنش مقامات غربی به مرگ منتقد دولت روسیه در زندان

مرگ الکسی ناوالنی منتقد سرشناس دولت روسیه در زندان با واکنش مقامات غربی همراه شد.

به گزارش رادیو دری، الکسی ناوالنی منتقد شناخته شده دولت روسیه که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس این کشور بود، روز جمعه بعد از پیاده‌روی بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد و جان سپرد.

ناوالنی ۴۷ ساله که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، روز ۱۳ مرداد/اسد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

وی که در دهه اخیر سرسخت‌ترین منتقد پوتین معرفی می‌شد در دادگاه‌های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و شش ماه زندان محکوم و سازمان او به عنوان «سازمان افراطی» غیرقانونی اعلام شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پی اعلام مرگ ناوالنی خواستار تحقیقات جامع، شفاف و معتبر درباره مرگ او شد.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و معاونش جوزپ بورل نیز در واکنش به مرگ آلکسی ناوالنی اعلام کردند که از هیچ تلاشی برای پاسخگو کردن مسکو دریغ نمی‌کنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و معاونش کامالا هریس نیز پوتین را مسوول مرگ الکسی ناوالنی در زندان دانستند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز با اعلام تاسف از مرگ ناوالنی گفت: روسیه باید به سؤولات جدی درباره مرگ وی پاسخ دهد.

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز تأسف و خشم خود را از مرگ ناوالنی ابراز کردند.

واکنش مقامات غربی به مرگ الکسی ناوالنی منتقد دولت روسیه در حالی است که دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، اظهارات درباره مرگ وی را «کاملا غیرقابل قبول و بدون شواهد، اسناد و مدارک دقیق» خواند.

همچنین دفتر دادستانی مسکو در بیانیه ای که روز جمعه در تارنمای رسمی آن منتشر شد، اعلام کرد که هرگونه تظاهرات در پایتخت روسیه به دلیل مرگ الکسی ناوالنی غیرمجاز است.

این دفتر هشدار داد که درخواست برای شرکت و مشارکت در اقدامات جمعی غیرمجاز طبق قوانین روسیه جرم محسوب می شود و می تواند به بازداشت افراد منجر شود.

رهبر مخالفان دولت روسیه در زندان درگذشت

بازداشت "ناوالنی" در فرودگاه مسکو

کلیدواژه