حوت 16, 1402 15:37 Asia/Kabul
  • پیروزی ترامپ در «سه شنبه بزرگ»
    پیروزی ترامپ در «سه شنبه بزرگ»

رسانه های آمریکایی از موفقیت چشمگیر دونالد ترامپ در رقابت نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، خبر دادند.

به گزارش رادیو دری، در رخداد معروف به «سه‌شنبه بزرگ»، نامزدهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ۱۵ ایالت رقابت کردند.

گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه توانسته است به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یابد.

رسانه‌های آمریکا پیش‌بینی می کنند که دونالد ترامپ در ایالت‌های تگزاس، ویرجینیا، کارولینای شمالی، آرکانزا، کلرادو، آلاباما، مِین، اوکلاهما و تنسی برنده شود.

در ایالت‌های باقی‌مانده نیز شمارش آرا ادامه دارد و دونالد ترامپ در این انتخابات‌ها پیشتاز است.

جو بایدن نیز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات تقریبا در سه‌شنبه بزرگ یک‌تاز بود و در ایالت‌های مین، آلاباما، ماساچوست به پیروزی رسید.

شبکه‌های آمریکایی از جمله «سی‌بی‌اس» بر اساس نظرسنجی‌ها در روز سه‌شنبه می‌گویند که موضوع مهاجران و اقتصاد دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است.

در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های درون‌حزبی در دو ماه اول سال میلادی تنها محدود به چند ایالت است اما در نخستین سه‌شنبه ماه مارس رای‌گیری به طور همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌شود.

در حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ از تنها رقیبش نیکی هیلی بسیار پیش است و در حزب دموکرات نیز دو رقیب جو بایدن، یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون، چالشی جدی برای او نبوده‌اند.

نامزدهای نهایی دو حزب تیرماه/سرطان سال آینده به طور رسمی اعلام خواهند شد و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است ۱۵ آبان/عقرب سال آینده برگزار شود.

بایدن: نباید اجازه بازگشت ترامپ را به کاخ سفید بدهیم

کلیدواژه