حوت 17, 1402 14:36 Asia/Kabul
  • تلاش سازمان ملی مهاجرت برای حل مشکل شناسنامه فرزندان مادران ایرانی
    تلاش سازمان ملی مهاجرت برای حل مشکل شناسنامه فرزندان مادران ایرانی

رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران گفت مشکل شناسنامه فرزندان مادران ایرانی در حال حل شدن است.

به گزارش رادیو دری، عبدالله مبینی درباره صدور شناسنامه برای افرادی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر غیرایرانی هستند، گفت: این موضوع در جلسه بیست و یکم شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی اتباع خارجی در دستور کار قرار گرفت؛ تقریبا ۱۹ مصوبه برای این موضوع تنظیم شده است.

وی افزود: این مصوبات ابلاغ شده است و در حال حاضر براساس این مصوبات، اقدامات در حال انجام است و به سمتی می‌رویم که مشکل این افراد رفع شود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر بروز خطا در رد مرز به این معنی که گاهی اوقات ایرانیان بی‌شناسنامه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان به جای اتباع غیرایرانی بازداشت و برای طرد به مرز اعزام می‌شوند، گفت: اگر فردی ایرانی و فاقد شناسنامه است، حتما دارای شجره نامه است و اگر فاقد شجره نامه است ثبت سوابق سجلی دارد یعنی تمام سوابق در ادارات استان مانند استان سیستان و بلوچستان موجود است.

مبینی افزود اگر فردی هیچ یک از مدارک یادشده را نیز نداشته باشد در نهایت از طریق روش‌های علمی و پزشکی و DNA می‌توان برای رفع مشکل اقدام کرد و این افراد باید مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند و اثبات کنند که ایرانی هستند.

وی گفت: اتفاقی که در سیستان و بلوچستان می‌افتد این است که عده‌ای با سوء استفاده از فقر مالی برخی خانواده‌های ایرانی اقدام به خرید شناسنامه می‌کنند یا خود را به روش دیگری ایرانی جا می‌زنند که ما به این افراد مشکوک‌التابعین می‌گوییم.

مبینی گفت: در شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی اتباع خارجی، فرآیند تشخیص افراد دارای تابعیت مشکوک تنظیم و در این خصوص تصمیم‌گیری و نتیجه نیز ابلاغ شده است.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران تأکید کرد که روند مبهمی در این خصوص وجود ندارد و نمی‌توان گفت که هویت این افراد قابل شناسایی نیست.

ابلاغ اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی

کلیدواژه