حوت 26, 1402 15:07 Asia/Kabul

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 روسیه در روز دوم ادامه دارد و بر اساس پیش بینی‌ها، رئیس جمهور فعلی برنده این رقابت خواهد بود.

به گزارش رادیو دری، روز دوم رأی‌گیری انتخابات در پایتخت روسیه در حالی ساعت هشت صبح روز شنبه به وقت مسکو آغاز شد که ساکنان مناطق شرق دور، ۹ ساعت زودتر روز دوم انتخابات خود را آغاز کرده بودند.

ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری کنونی)‌، نیکولای خاریتونوف (حزب کمونیست)، ولادیسلاو داوانکوف (حزب مردم جدید) و لئونید اسلوتسکی (حزب لیبرال دموکراسی) نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه هستند.

پوتین نامزد مستقل و رئیس جمهور فعلی ۷۱ سال سن دارد و پیش از این در چهار انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و پیروز شده است.

برنامه انتخاباتی او حفظ مسیر فعلی سیاست خارجی روسیه است.

بنابر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه رای گیری انتخابات ریاست جمهوری طی سه روز، از ۱۵ تا ۱۷ مارس (۲۵ تا ۲۷ اسفند/حوت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

ایجاد زیرساخت و شرایط رأی‌گیری آنلاین در حدود یک سوم مناطق روسیه، ابتکار دست‌اندرکاران انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

ولادیمیر پوتین از چهره‌های شاخصی بود که در انتخابات، رأی خود را به صورت آنلاین ثبت کرد.

بنا بر اعلام ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، رای گیری زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری در ۵۱ کشور برگزار شد که تا صبح شنبه، ۶۲ هزار و ۶۶۲ نفر در آن شرکت کرده بودند.

روس‌ها پیش‌تر از ششم تا ۲۴ اسفند/حوت انتخابات زودهنگام را برای مناطق صعب العبور و جنگی مرزی و همچنین ملوانان کشتی‌هایی که در روز انتخابات در دریا هستند، برگزار کرده بودند که در آن افزون بر دو میلیون نفر، رأی دادند.

پیش‌بینی‌ها از پیروزی آسان پوتین در این انتخابات حکایت دارد.

پوتین در صورت پیروزی در این انتخابات، تا سال 2030 رئیس جمهور روسیه خواهد بود.

آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌ جمهوری روسیه 

کلیدواژه