حمل 08, 1403 12:26 Asia/Kabul
  • وزیر نفت پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز کشور پاکستان است
    وزیر نفت پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز کشور پاکستان است

وزیر نفت پاکستان گفت،کشورش نیازمند انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش رادیو دری، «مصدق ملک» وزیر نفت پاکستان در گفت‌وگو در شبکه "جیو نیوز" پاکستان درباره مسائل مرتبط با خط لوله گاز ایران و پاکستان افزود،اسلام آباد صادقانه در خواهان پیشبرد این پروژه بوده و به دولت ایران نیز این موضوع را رسما اعلام کرده است.

مصدق ملک در واکنش به سنگ اندازی آمریکا در مسیر اجرای پروژه مشترک گازی پاکستان با ایران گفت، از آنجایی که عراق، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان قادر به بهره‌گیری از معافیت تحریمی هستند پس پاکستان نیز باید بتواند از این امتیاز برای اجرای خط لوله گاز ایران بهره‌مند شود.

براساس این گزارش، دولت آمریکا در ادامه‌ سنگ‌ اندازی‌ها در مسیر همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد اعلام کرد که واشنگتن از ادامه اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند.

در همین حال، «ممتاز زهرا» سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان هفته گذشته در جریان نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد گفت، پاکستان مطابق با روح توافق دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای پروژه مشترک گازی است.

«ممتاز زهرا» در واکنش به اظهارات مداخله جویانه آمریکا درباره خط لوله گازی ایران به پاکستان افزود، تصمیم اسلام‌آباد برای احداث خط لوله در خاک خود خواهد بود لذا پاکستان هیچ نیازی به مشورت با دیگران‌ و یا اخذ معافیت تحریمی ندارد.

وزارت نفت پاکستان اخیرا با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر "گوادر" تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

مقامات سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور تاکید دارند، دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی. پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

جمهوری اسلامی ایران سالها پیش، با صرف هزینه‌ای معادل دو میلیارد دلار به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز مشترک با پاکستان احداث کرد.

در قرارداد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب‌الاجل این قرارداد تعیین شده است و ایران مدتها قبل از این ضرب‌الاجل، به تعهد خود عمل کرد اما  طرف پاکستانی اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از تاریخ مشخص شده، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

کلیدواژه