حمل 18, 1403 18:47 Asia/Kabul
  • اعتراض فعالان حقوق بشر در پاکستان به تصمیم ضد مهاجرتی اسلام آباد
    اعتراض فعالان حقوق بشر در پاکستان به تصمیم ضد مهاجرتی اسلام آباد

بیش از 300 فعال حقوق بشر پاکستان در بیانیه‌ای تصمیم اسلام آباد برای دومین مرحله اخراج پناهجویان افغان را محکوم کردند و آن را «غیر انسانی و غیرقانونی» خواندند.

به گزارش رادیو دری، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند 313 نفر از فعالان حقوق بشر این کشور در بیانیه‌ای تصمیم دولت اسلام‌آباد برای اجرای دومین مرحله اخراج پناهجویان افغان از پاکستان را محکوم کردند.

در این بیانیه، اجرای مرحله دوم اخراج پناهجویان افغان از پاکستان «غیرانسانی و غیرقانونی» و نیز خلاف قانون اساسی و نقض کننده قوانین بین‌المللی دانسته شده است.

این بیانیه مشترک که به امضای جمعی از استادان دانشگاه و وکلای مدافع پاکستان رسیده، مدعی است که دولت پاکستان فهرستی از 800 هزار پناهجوی افغانستانی دارای کارت مهاجرت را تهیه کرده و قرار است آنان تا 27 حمل/فروردین اخراج شوند.

این فعالان حقوق بشر گفته اند که برای جلوگیری از اخراج غیرقانونی پناهجویان قانونی افغان به دیوان عالی پاکستان مراجعه کرده‌اند اما دیوان در این زمینه سکوت کرده است.

آنها تأکید کردند: اسلام آباد با وجود اینکه چندین کنوانسیون بین المللی در زمینه پناهجویان امضا کرده اما به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست.

فعالان حقوق بشر پاکستان در بیانیه خود خواستار توقف روند اخراج اجباری پناهجویان قانونی افغان و تصمیم‌گیری دادگاه در این زمینه شده‌اند.

سال گذشته پاکستان بیش از 700 هزار پناهجوی افغان را در شرایط نامناسبی اخراج کرد و اکنون نیز دولت اسلام‌آباد قرار است دومین مرحله اخراج پناهجویان افغان را آغاز کند.

مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان؛ جان 800 هزار نفر به خطر می‌افتد

کلیدواژه