ثور 04, 1403 17:59 Asia/Kabul
  • سیاستمدار پاکستانی: روابط حسنه با ایران به سود اسلام آباد است
    سیاستمدار پاکستانی: روابط حسنه با ایران به سود اسلام آباد است

دیپلمات سابق و کارشناس مسائل سیاسی پاکستانی تأکید کرد منافع اسلام آباد در روابط حسنه با همسایگان به خصوص با جمهوری اسلامی ایران است.

افراسیاب ختک سیاستمدار و کارشناس پاکستانی مسائل سیاسی در مصاحبه اختصاصی با خبر رادیو دری، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را با اهمیت خواند و گفت: این سفر در حالی صورت می گیرد که هر دو کشور ایران و پاکستان با فشارهای آمریکا و کشورهای غربی مواجه هستند. 

ختک افزود: ایران و پاکستان مواضع مشترکی در برخی مسائل مانند قضیه فلسطین دارند و نیز هر دو کشور تلاش می کنند تا سطح تجارت و مبادلات و همکاری‌های اقتصادی را گسترش دهند که این موضوع در صحبت‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر هدف‌گذاری ارتقای سطح تجارت به 10 میلیارد دلار کاملا مشهود است.

وی همچنین گفت‌وگوهای مقامات دو کشور درباره مسائل امنیت مرزی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: برخی مشکلات و ناامنی در مرزهای دو کشور وجود دارد که یکی از دلایل آن به مسأله چهل ساله امنیت در افغانستان برمی‌گردد.

ختک معتقد است هر دو کشور ایران و افغانستان باید سیاست‌های جدیدی در رابطه با افغانستان اتخاذ کنند چرا که ثبات و امنیت در افغانستان به نفع ثبات و امنیت منطقه است.

به باور وی یکی از دلایل جنگ در افغانستان رقابت ابرقدرت‌ها است و ایران و پاکستان می‌توانند در همکاری و هماهنگی با یکدیگر جلو مداخلات خارجی‌ها را در افغانستان و منطقه بگیرند.

سیاستمدار پاکستانی در ادامه، پروژه خط لوله گاز را نیز برای اقتصاد پاکستان بسیار مهم خواند و گفت: آمریکا تلاش دارد تا با اهرم‌های فشار، پاکستان را مجاب کند که این پروژه را به پیش نبرد با این حال پاکستان تمایل به اجرای این پروژه دارد و امیدوارم که در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان خط لوله صلح به نتیجه برسد.

ختک همچنین تأکید کرد: منافع پاکستان ایجاب می کند تا این کشور مناسبات خوبی با کشورهای منطقه خصوصاً همسایگان خود داشته باشد با این حال مانع اصلی در این بین آمریکا و کشورهای غربی هستند که نمی‌خواهند روابط پاکستان با ایران و چین گسترش پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت دو کشور ایران و پاکستان پتانسیل‌های زیادی برای ارتقاء سطح تجارت دوجانبه دارند که باید از این پتانسیل‌ها به خوبی استفاده شود.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه سوم اردیبهشت/ثور در صدر یک هیأت بلندپایه به پاکستان سفر کرد.

تاکید رئیسی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مرزهای مشترک بین ایران و پاکستان

کلیدواژه