جدی 15, 1395 08:31 Asia/Kabul
  • مخالفت دوباره ترامپ با تعطیلی زندان گوانتانامو

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، روز سه شنبه بار دیگر با تعطیلی و یا هر گونه انتقال زندانیان گوانتانامو به کشورهای دیگر مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود نیز بارها تاکید کرده بود زندان گوانتانامو را نه تنها نخواهد بست بلکه آن را از زندانیان بیشتری پر خواهد کرد.

گوانتامو اسرارآمیز ترین و در عین حال جنجال برانگیزترین زندانی است که دولت آمریکا پس از حمله به عراق و افغانستان در خاک کوبا احداث کرد تا مظنونان تروریست و عاملان حملات یازدهم سپتامبر دو هزار و یک را در آنجا نگهداری کند.­

"باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در آغاز فعالیت خود در کاخ سفید متعهد شد گوانتانامو را در صد روز نخست دوره ریاست جمهوری اش تعطیل کند اما خیلی زود اذعان کرد مسئله پیچیده تر از آن چیزی است که وی تصور می کرد و قادر نیست زندان گوانتانامو را مطابق با قولی که داده است، تعطیل کند.

کارشناسان حقوق بشر زندان معتقدند، گوانتانامو به خاطر روش های بازجویی خشونت باری که آمریکایی ها در آن به کار می گیرند، یک توهین آشکار به حقوق بشر محسوب می شود.

زندان گوانتانامو نه فقط نماد سو استفاده و بدرفتاری با زندانیان، بلکه نماد نقض اصول بین المللی حقوق بشر است که حتی امروز نیز همچنان ادامه دارد چرا که هنوز هم برخی مظنونان بدون اینکه تفهیم اتهام شده باشند یا پرونده ای درباره آنها تشکیل شده باشد، به طور خودسرانه و برای مدتی نامعلوم در این زندان محبوس هستند.

بسیاری از سازمانهای مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین الملل تاکید کرده اند که پرونده هایی که در دادگاه های ویژه گوانتانامو مورد بررسی قرار می گیرد از نظر حقوق بین المللی، فاقد اعتبار می باشد. ­ ­

 

کلیدواژه