ثور 26, 1403 11:39 Asia/Kabul
  • کارشناس تاجیکستانی: پیام فردوسی برای تمام بشریت است

کارشناس فرهنگی تاجیکستانی تاکید کرد: فردوسی متعلق به تمام بشریت است و اگر چه در شاهنامه بیش از چهار هزار بار از واژه ایران و ایرانی استفاده کرده اما برای او انسانیت از اهمیت بالایی برخوردار بود.

شاه منصور شاه میرزا کارشناس موسسه فرهنگی اکو در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری ضمن تبریک روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی اظهار کرد: اگر فردوسی نمی بود و شاهنامه را نمی نوشت بدون شک زبان فارسی جایگاه و پایگاه فعلی خود را نداشت.

وی شاهنامه فردوسی را یک دانشنامه و دایره المعارف دانست که در آن تمام حماسه ها، محتوای زبانی، کنایه ها، آداب و سنن و یادداشت های ذهنی مردمان گذشته وجود دارد.

شاه میرزا گفت: اگر پند و اندرز می خواهید، اگر به دنبال نام های زیبا هستید و یا بهترین پیام های تبریک برای روز تولد و یا سالگرد ازدواج و یا پیام مرثیه را جستجو می کنید و اگر به دنبال سیاست و خرد هستید می توانید با رجوع به شاهنامه آنها را بیابید.

این کارشناس فرهنگی تاجیک یکی از ویژگی ها و نقاط تمایز اشعار شاهنامه فردوسی با دیگر آثار شعرای بزرگ را آهنگ حماسی و انتخاب وزن اشعار آن دانست و افزود: فردوسی تلاش کرد توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه زبان فارسی را نشان دهد.

شاه میرزا عنوان کرد: به همین خاطر می بینیم که بسیاری از این اشعار به صورت ضرب المثل و ابیات سرزبانی تبدیل شدند و هر روز چندین بار آنها را استفاده می کنیم مانند:

توانا بود هر که دانا بود

و یا

پراکنده لشکر نیاید به کار 

دوصد مرد جنگی به از صدهزار

به باور شاه میرزا، در حقیقت شاهنامه کاخ بلندی است که دست هیچ کس به آن نمی رسد چنانکه فردوسی خود در شاهنامه می گوید:

 پی افکندم از نظم کاخی بلند

  که از باد و باران نیابد گزند

به گفته این کارشناس فرهنگی بعد از فردوسی بسیاری تلاش کردند تا اثری در تقلید از شاهنامه  فردوسی بسرایند اما اکنون هیچ نشانی از آن آثار نیست و فردوسی در جایی دیگر می گوید:

نمیرم از این پس که من زنده ام

  که تخم سخن را پراکنده ام

وی اضافه کرد: فردوسی به عنوان یک دهقان زبردست چنان بذر سخن را کاشت که هرگز خشک نخواهد شد و هرسال که می گذرد این بذر که تبدیل به درختی تنومند شده شادابتر، باشکوه تر و عظیم تر می شود.

 

کلیدواژه