جوزا 02, 1403 19:44 Asia/Kabul

کشورهای اسپانیا، نروژ و ایرلند، فلسطین اشغالی را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند.

به گزارش رادیو دری، «پدرو سانچز» و «سیمون هریس» نخست وزیران اسپانیا و ایرلند امروز چهارشنبه به طور رسمی اعلام کردند: فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می شناسند.

«اسپن بارت ایده» وزیر امور خارجه نروژ نیز اعلام کرد: به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل را از هفته آینده اجرایی خواهد کرد.  

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا ضمن سخنرانی در پارلمان این کشور اعلام کرد: اسپانیا، فلسطین را به خاطر صلح و عدالت و احترام به اصول خود به رسمیت می‌شناسد. 

نخست وزیر ایرلند هم امروز چهارشنبه در نشست خبری پس از اعلام به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل در بیانیه‌ای مشترک با اسپانیا و نروژ گفت: فلسطینیان شایسته آینده‌ای سرشار از امید و صلح هستند.

«سیمون هریس» افزود: به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل ارزش سیاسی و نمادین قوی دارد و پیامی برای مردم فلسطین است که به آرزو‌های آنها برای زندگی آزادانه و کنترل امور آنها احترام می‌گذاریم. 

«اسپن بارت ایده» وزیر امور خارجه نروژ نیز گفت: این کشور به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل را همزمان با اعلام اسپانیا و ایرلند که از 28 مه اجرایی می‌شود، اعلام کرده و معتقد است که به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشور مستقل، عاملی مفید برای برقراری صلح در منطقه خواهد بود.

این تصمیمات اسپانیا، ایرلند و نروژ در حالی گرفته شده است که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ما از به رسمیت شناختن رسمی کشور مستقل فلسطین از سوی اسپانیا، نروژ و ایرلند استقبال می‌کنیم و از بقیه کشور‌ها می‌خواهیم از آنها الگوبرداری کنند.

سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد: به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی سه کشور اتحادیه اروپا (نروژ، ایرلند و اسپانیا) لحظاتی تاریخی هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه ای به رسیمت شناختن کشور فلسطین را از سوی سه کشور اتحادیه اروپا، مرحله ای مهم توصیف کرد.

تاکنون 143 کشور جهان کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند. 

اعلام آمادگی اسپانیا و بلژیک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین

کلیدواژه