جوزا 23, 1403 11:39 Asia/Kabul
  • گوترش: زمان آتش‌بس در غزه فرارسیده است
    گوترش: زمان آتش‌بس در غزه فرارسیده است

دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از طرح پیشنهادی صلح در باریکه غزه گفت: زمان آتش بس در این منطقه فرا رسیده است.

به گزارش رادیو دری، «آنتونیوگوترش» دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه افزود: "تنها راه پیش رو برای برقراری آتش بس در باریکه غزه راه حل سیاسی است که مسیری را برای صلح پایدار در فلسطین باز می کند."

گوترش از همه طرف‌ها خواست که به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه شامل تسهیل ارسال کمک های بشردوستانه به باریکه غزه احترام بگذارند.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید اینکه ارایه کمک به مردم فلسطین در باریکه غزه به مسیرهای ایمن و مکانیسم‌های موثر رفع تعارض برای تضمین امنیت نیاز دارد، نقش آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی(آنروا) برای ارائه هرچه بهتر کمک های بشر دوستانه بسیار مهم دانست.

گوترش تصریح کرد، بیش از یک میلیون کودک فلسطینی آسیب دیده در باریکه غزه نیاز به حمایت دارند وضمن اینکه حدود 60 درصد از کل ساختمان های مسکونی و حداقل 80 درصد از تأسیسات تجاری در غزه نیز براثر بمباران اسرائیل آسیب دیده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون فلسطینی در باریکه غزه آب آشامیدنی سالم ندارند و با سطوح ناامید کننده گرسنگی روبرو هستند و نیز بیش از 50 هزار کودک برای سوء تغذیه حاد نیاز به درمان دارند، گفت: با وجود نیازهای عظیم، حداقل نیمی از کمک‌های بشردوستانه به دلایل عملیاتی یا امنیتی لغو می شوند یا از آنها جلوگیری می شود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسیران شامگاه دوشنبه (10 ژوئن 2024) با 14 رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه

کلیدواژه