سرطان 11, 1403 15:38 Asia/Kabul

معترضان در فراسه درحالی علیه حزب راست افراطی که پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شد راهپیمایی کردند که نتیجه نهایی به دور دوم انتخابات در هفته آینده بستگی دارد.

به گزارش رادیو دری، وزارت کشور فرانسه نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن حزب «اجتماع ملی» جناح مقابل حزب امانوئل مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه (ائتلاف احزاب میانه‌رو) پیروز شده است.

سه بلوک سیاسی بزرگ فرانسوی در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته بودند که عبارت بودند از حزب «اجتماع ملی» راست افراطی به رهبری لوپن و ژردن باردلا، ائتلاف احزاب میانه‌رو به رهبری امانوئل مکرون به نام «با هم برای جمهوری» و ائتلاف «جبهه مردمی جدید» که متشکل از احزاب چپ، چپ میانه و سبزها است.

به‌ دنبال اعلام نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه و پیروزی قابل توجه راستگرایان افراطی، شورش‌ها در شهرهای این کشور آغاز شده است.

صد‌ها نفر در شهر نانت اندکی پس از اعلام نتایج اولیه دور اول انتخابات مجلس فرانسه در روز گذشته (یکشنبه/30 ژوئن) تظاهرات کردند.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پارلمانی در فرانسه با نتایج دور اول انتخابات همسو بود، اما شفافیت چندانی در مورد اینکه آیا حزب راست افراطی که یک حزب ضد مهاجرت است بتواند پس از یکشنبه آینده (7 ژوئیه) دولتی را با امانوئل مکرون که طرفدار اتحادیه اروپا تشکیل دهد، وجود ندارد.

براساس نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه مشخص شده که 34.2 درصد از رأی‌دهندگان از لوپن و حزب وی (حزب اجتماع ملی) حمایت کرده‌اند.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه برگزار شد.

انتخابات ماه جاری پارلمان اروپا باعث شد رئیس جمهوری فرانسه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در کشورش شود.

کلیدواژه