اسد 02, 1403 15:15 Asia/Kabul
  • کمپین جهانی علیه حضور رژیم صهیونیستی در المپیک فرانسه
    کمپین جهانی علیه حضور رژیم صهیونیستی در المپیک فرانسه

فعالان حامی فلسطین کارزاری جهانی را برای جلوگیری از حضور رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک فرانسه 2024 به جرم نسل‌کشی در باریکه غزه آغاز کرده اند.

به گزارش رادیو دری، کاربران شبکه های اجتماعی به منظور اعمال فشار بر کمیته بین المللی المپیک برای جلوگیری از شرکت بازیکنان "اسرائیلی" در این دوره از بازی‌ها که روز جمعه پنج مرداد/اسد آغاز می شود، هشتگ "المپیک بدون اسرائیل" را به زبان های عربی و انگلیسی راه انداخته اند.

کاربران تأکید کرده اند که پاسداشت ارزش‌های انسانی در المپیک با جنایات رژیم اسرائیل در غزه و نسل کشی فلسطینی ها منافات دارد.

آنان تأکید کرده اند که «برگزاری المپیک بدون اسرائیل، خواسته همه کسانی است که به عدالت و انسانیت ایمان دارند.»

همچنین برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و سوییس صحنه تظاهرات در برابر مقر کمیته بین المللی المپیک هستند.

تظاهرکنندگان با شعارهایی چون «جنایاتکاران حق شرکت در بازی‌های المپیک را ندارند» و «نسل کشی، ورزش نیست»، جلوگیری از شرکت بازیکنان صهیونیست در المپیک پاریس را خواستارند.

آنان با یادآوری جلوگیری از شرکت روسیه و بلاروس در المپیک قبلی و اجازه دادن به هیأت اسرائیلی در المپیک کنونی، این رفتار را  دورویی خواندند.

با این وجود جرالد دارونن وزیر کشور/داخله فرانسه گفت که کشورش امنیت بازیکنان اسرائیلی را به طور 24 ساعته در طول برگزاری بازی های المپیک تأمین خواهد کرد.

فدراسیون فوتبال فلسطین نیز ماه می گذشته حذف تیم فوتبال رژیم اسرائیل از بازی‌های المپیک را خواستار شده بود.

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اعلام کرد که رسیدگی به درخواست فلسطین را تا 31 آگوست آینده به تعویق می اندازد.

این در حالی است که بازی های المپیک تابستانی پاریس از 26 جولای تا 11 آگوست برگزار می شود.

فیفا در سال 1961 آفریقای جنوبی را به خاطر سیاست های تبعیض نژادی، در سال 1992 یوگسلاوی را به دلیل جنگ بالکان و در سال 2022 نیز روسیه را به دلیل جنگ اوکراین از شرکت در بازی های بین المللی منع کرده بود.

المپیک و رویکرد دوگانه سیاسی

کلیدواژه