جنگ غزه به هر سمتی پیش برود برنده اصلی آن حماس و فلسطینی ها هستند
(last modified 1403-05-04T10:18:12+00:00 )
اسد 04, 1403 14:48 Asia/Kabul
  • جنگ غزه به هر سمتی پیش برود برنده اصلی آن حماس و فلسطینی ها هستند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: جنگ غزه به هر سمتی پیش برود یعنی چه جنگ ادامه پیدا کند چه صلح برقرار شود، برنده اصلی آن حماس و فلسطینی ها هستند.

عبدالقادر کمالی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به نشست اخیر چهارده گروه فلسطینی به ابتکار چین و امضای موافقتنامه وحدت ملی توسط آنان، اظهار کرد: این موافقتنامه برای وحدت داخلی بین این گروه ها و اینکه بتوانند با رژیم صهیونیستی هم به جمع بندی هایی در خصوص آتش بس برسند، برگزار شد اما در هر صورت چه جنگ و چه صلح برنده این میدان حماس و فلسطینی ها هستند.

وی با اشاره به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره امریکا مبنی بر اینکه اگر حماس تسلیم شود، سلاح خود را زمین بگذارد و گروگان‌ها را بازگرداند، جنگ غزه می‌تواند فردا پایان یابد و باید یک اداره مدنی در غزه به رهبری فلسطینی‌هایی که نمی‌خواهند اسرائیل را نابود کنند وجود داشته باشد، گفت: به نظر نمی رسد که اظهارات نتانیاهو جنبه عملی به خود بگیرد زیرا مخالفان رژیم صهیونیستی فقط مردم غزه و فلسطین نیستند بلکه تمام مسلمانان و غیر مسلمانان آزادیخواه جهان هم این رژیم نامشروع را به رسمیت نمی شناسند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: بنابراین بخش بزرگی از جهان مخالف رژیم اسرائیل است، از حدود 9 ماه قبل رژیم اسرائیل حملات گسترده ای علیه غزه انجام می دهد، انسان های بیگناه و بی دفاع را به شهادت رسانده و خانه ها، مساجد، مدارس و دانشگاه ها را ویران کرده و تمام زیرساخت های فلسطین را از بین برده، اما نتوانسته جنبش حماس و مجاهدان فلسطینی را از بین ببرد و اسیران خود را آزاد کند.

کمالی افزود: به این ترتیب رژیم صهیونیستی نتوانسته به هیچ یک از اهداف خود برسد، حماس و مقاومت منحصر به فلسطین نیست بلکه یک فرهنگ است که در تمام جهان ریشه دوانده و مسلمانان مدافع آن هستند، فرهنگ و عقیده از بین رفتنی نیست. سخنان نتانیاهو هم از روی درماندگی است و شکست این رژیم حتمی است.

به گفته این کارشناس سیاسی موضوع دیگر این است که حماس و مردم فلسطین نیاز به یک تنفس و فرصتی برای تجدید قوا و طراحی روش جدید مقابله با رژیم صهیونیستی دارند. بنابراین اگر با همکاری کشورهای دیگر مانند چین، روسیه یا سازمان همکاری اسلامی صلحی برقرار شود، گامی مثبت است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در هر بخشی که کوتاه بیاید نشانه شکستش است از اینرو نتانیاهو اصرار دارد و تاکید می کند که می خواهد دشمنان اسرائیل را از بین ببرد و فلسطین را به دست دوستان اسرائیل بدهد در حالی که این رژیم دوستی ندارد.

وی اضافه کرد: شاید برخی کشورها در برابر جنایات رژیم اسرائیل سکوت اختیار کرده باشند اما هیچ کس خواستار همراهی با یک رژیم کودک کش نیست حتی امریکایی ها آن را نمی خواهند اما سیاست شان اقتضا می کند که مولود خود را حفظ و از آن حمایت کنند.

 

کلیدواژه