اسد 04, 1403 16:35 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا
    واکنش‌ها به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا

سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا جنجال آفرید و واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.

به گزارش رادیو دری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه به وقت محلی در کنگره آمریکا و بدون حضور کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا، سخنانش را بلافاصله با حملات لفظی به ایران آغاز کرد.

128 نماینده کنگره آمریکا سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را تحریم کرده و در این جلسه حضور نداشتند.

رشیده طلیب نماینده مسلمان و دموکرات ایالت میشیگان با حضور در کنگره و با پلاکاردی در دست که در یک طرف آن عبارت «مجرم نسل‌کشی» و در طرف دیگر آن «جنایتکار جنگی» نقش بسته بود، به حضور نتانیاهو در این کنگره اعتراض کرد.

همچنین هزاران نفر همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا در حالی که در اطراف کنگره تجمع کرده بودند، توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را خواستارشدند.

نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره این کشور گفت: این سخنرانی بدترین نطق یک مقام خارجی بود که افتخار حضور در کنگره را یافته است.

پلوسی افزود: هم اکنون خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه خواستار آتش‌بس و بازگرداندن فرزندانشان هستند و بنابراین امیدواریم که نتانیاهو وقت خود را برای این کار صرف کند.

برنی سندرز سناتور مستقل از ایالت ورمونت آمریکا هم در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: بنیامین نتانیاهو نه تنها یک جنایتکار جنگی بلکه یک دروغگو است.

سندرز ادامه داد: همه سازمان‌های بشردوستانه تصدیق کرده‌اند که ده‌ها هزار کودک فلسطینی در باریکه غزه با گرسنگی مواجه هستند، زیرا دولت افراطی نتانیاهو همچنان جلو ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را می‌گیرد.

وی که پیش‌تر در سخنرانی در کنگره آمریکا نخست وزیر رژیم صهیونیستی را «جنایتکار جنگی» خوانده بود افزود: نخستین بار است که یک جنایتکار جنگی در کنگره آمریکا سخنرانی می کند.

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا گفت: «این سخنرانی پر از دروغ بود.»

منصور افزود: انزوای نتانیاهو پس از محاکمه در دادگاه‌های بین المللی در حال تشدید است.

جنبش حماس بامداد پنج‌شنبه در بیانیه‌ای در واکنش به سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا اعلام کرد این سخنرانی عمق بحران نتانیاهو را در عرصه نظامی و جهانی نشان می‌دهد.

در بیانیه حماس آمده است: واشنگتن با ادامه حمایت‌های نظامی و سیاسی از رژیم صهیونیستی و دادن فرصت سخنرانی به نتانیاهوی جنایتکار برای پاک کردن دستان آغشته به خون کودکان بی‌گناه، بر شراکت کامل خود در جنگ و جنایات علیه نوار غزه تاکید کرد.

در ادامه این بیانیه، آمده است: بهتر بود به جای دادن فرصت سخنرانی به نتانیاهو جهت بهبود وجهه خود، او را بازداشت و به عنوان جنایتکار جنگی تحویل دیوان بین‌المللی دادگستری می‌دادند.

در این بیانیه تاکید شده، تحقیقات اسرائیلی و بین‌المللی کذب ادعاهای نتانیاهو را ثابت و تائید می‌کند که ارتش رژیم صهیونیستی مرتکب نسل‌کشی شده است.

در همین رابطه جنبش مردمی برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: استقبال کنگره آمریکا از نتانیاهو جنایتکار جنگی، تائیدی است بر اینکه آمریکا حامی اصلی تروریسم و جنگ صهیونیست‌ها در غزه است و مستقیماً در آن دخالت دارد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز بامداد پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا پر از دروغ و تهمت بود و نشان داد که وی قصد پایان دادن به جنگ غزه را ندارد.

این جنبش افزوده است: دروغ‌های نتانیاهو مبنی بر اینکه ارتش او حتی یک غیرنظامی را در حمله به رفح نکشته، دهن کجی به جهان است.

سفر نتانیاهو به آمریکا باعث اعتراض گروه‌های مختلف در سرزمین‌های اشغالی نیز شده و مقامات پیشین رژیم اشغالگر و خانواده‌های اسرای صهیونیست به این سفر اعتراض کردند.

در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه از هفتم اکتبر سال 2023 تاکنون بیش از 39 هزار فلسطینی شهید و بیش از 90 هزار نفر دیگر زخمی شدند.

کلیدواژه