اسد 25, 1403 17:01 Asia/Kabul
  • گزارشگران حقوق بشری ترور فرماندهان مقاومت را محکوم کردند
    گزارشگران حقوق بشری ترور فرماندهان مقاومت را محکوم کردند

شماری از گزارشگران ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس را محکوم کردند.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه که به امضای ۱۲ گزارشگر ویژه حقوق بشر رسیده است از افزایش خشونت‌ها در خاورمیانه ابراز نگرانی و ترور شهید هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی جنبش حماس و نخست‌وزیر پیشین تشکیلات خودگران فلسطین محکوم شده است.

گزارشگران ویژه حقوق بشر، اقدامات رژیم صهیونیستی در ترور شخصیت‌هایی چون فواد شُکر در لبنان و اسماعیل هنیه در تهران را معادل جرمِ کشتار فراقضایی و قتل معرفی کرده و ممنوعیت تمامی دولت‌ها از ارتکاب به جرم نقض حق حیات مردم، از جمله به‌واسطه عملیات‌های نظامی در خارج از مرزهای خود را یادآور شدند و آن را نقض بخش ۴ از ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد عنوان کردند.

به گفته این گزارشگران، کشتارهای فراقضایی و غیر مشروع این چنینی، علاوه بر آسیب زدن به روندهای مرتبط با صلح، تضعیف چند جانبه‌گرایی و صدمه به ایفای نقش سازمان ملل متحد برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک مبتنی بر قوانین بین‌المللی برای بحران‌های جاری را در پی دارند.

پیشتر علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد مقر سازمان ملل متحد در ژنو، در مکاتباتی با مقامات حقوق بشری سازمان ملل متحد از جمله فولکر ترک کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، موریس تیدبال بینزو گزارشگر ویژه قتل های فراقضایی یا خودسرانه و فرانچسکا آلبانیز گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به اقدامات و سیاست‌های غیر انسانی رژیم صهیونیستی و به ویژه ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی فلسطین مطرح کرده و از آنها خواسته بود که این جنایات را محکوم و مستندسازی کنند.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و یکی از محافظانش بامداد روز چهارشنبه 10 اسد/مرداد در حمله تروریستی در تهران به شهادت رسیدند.

تاکید علی باقری بر حق مشروع ایران برای اقدام متقابل ضد رژیم صهیونیستی

سپاه پاسداران: رژیم صهیونیستی پاسخ ترور شهید هنیه را دریافت خواهد کرد

کلیدواژه